Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie: Decizia ICCJ în cazul Iorgulescu poate afecta semnificativ siguranţa rutieră
„Arătăm că intenţia indirectă, ca formă de vinovăţie în cazul accidentelor de circulaţie, este prezentă atât în jurisprudenţa din ţara noastră, cât şi în cea din alte ţări din Europa.”

Articol de Andrei Ilinca, Publicat: 24 Septembrie 2024, 10:31 • Actualizat: 24 Septembrie 2024, 10:31
Asociația Victimelor Acccidentelor de Circulație și-a exprimat, marți, dezamăgirea referitor la decizia Înaltei Curți de Casație ș Justiție în cazul luii Mario Iorgulescu, prin care a admis recursul în casație și trimiterea cauzei spre rejudecare la Curtea de Apel București cu schimbarea încadrării juridice din omor în ucidere din culpă.
„În opinia noastră, această decizie, bazată exclusiv pe filosofia infracţiunii de omor prin ucidere cu intenţie directă, poate afecta semnificativ siguranţa rutieră şi implicit capacitatea statului de a asigura garanţia dreptului la viaţă şi la integritate fizică şi psihică pe şoselele din ţara noastră întrucât pentru mulţi şoferi potenţial agresivi care desconsideră regulile de circulaţie ar putea reprezenta o dovadă a faptului că legea este slabă şi orice tip de comportament în trafic nu poate conduce la aplicarea unor sancţiuni aspre”, se arată într-un comunicat al asociaţiei, potrivit Agerpres.
Asociaţia salută însă „opinia separată a celui de-al treilea judecător al ICCJ care, printr-o motivare clară, ce reprezintă o suprapunere a aspectelor doctrinare cu elementele de particularitate ale cauzei, a arătat că fapta inculpatului a fost corect apreciată de Curtea de Apel Bucureşti”.
România, „țara cu cele mai nesigure șosele”
„Arătăm că intenţia indirectă, ca formă de vinovăţie în cazul accidentelor de circulaţie, este prezentă atât în jurisprudenţa din ţara noastră, cât şi în cea din alte ţări din Europa, reprezentând un mijloc juridic de delimitare clară a cazurilor în care şoferul a încălcat reguli de circulaţie şi a generat un risc extrem, aproape imposibil de evitat, de producere a accidentului cu consecinţe grave, asumându-şi atât conduita ilegală, cât şi posibilele consecinţe, de acele situaţii în care şoferul încalcă anumite reguli de circulaţie fără a genera unui risc considerabil de producere a accidentului încât să putem vorbi de asumarea consecinţelor.
În ţările civilizate, cu un sistem de drept solid, fapta de a conduce pe drumurile publice sub influenţa alcoolului sau a drogurilor care a avut drept consecinţă uciderea unei persoane este sancţionată cu mult peste 10 ani de închisoare şi delimitată clar de infracţiunea de ucidere din culpă”, precizează sursa citată.
Asociaţia Victimelor Accidentelor de Circulaţie arată că România este ţara din Uniunea Europeană „cu cele mai nesigure şosele şi cu cele mai multe persoane decedate în accidente rutiere raportat la un milion de locuitori”.
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a admis recursul în casaţie (o cale extraordinară de atac) formulat de Mario Iorgulescu şi a anulat decizia Curţii de Apel Bucureşti din octombrie 2023 prin care acesta a fost condamnat la 13 ani şi 8 luni de închisoare, urmând ca procesul să se rejudece în faza de apel.
În consecinţă, Mario Iorgulescu (fiul lui Gino Iorgulescu - preşedintele Ligii Profesioniste de Fotbal) scapă de condamnarea de 13 ani şi 8 luni de închisoare pentru omor şi conducere a unui vehicul sub influenţa alcoolului şi drogurilor (cocaină), în legătură cu accidentul auto provocat de acesta în anul 2019, soldat cu moartea unui bărbat.
Citește și: Mario Iorgulescu scapă de condamnarea la închisoare