Bilanț al Telefonului Copilului: Anul trecut, un apelant din 4 a mărturisit că se confruntă cu o formă de abuz în familie
Ca urmare a situaţiilor de abuz, copiii şi adolescenţii au dezvăluit că se confruntă cu probleme psihologice care le afectează dezvoltarea armonioasă, cea mai gravă dintre acestea fiind ideaţia suicidară sau tentativa de suicid.

Articol de Matei Pavel, Publicat: 17 Mai 2025, 13:45 • Actualizat: 17 Mai 2025, 13:59
De-a lungul anului 2024, un copil din 4 care au apelat linia specială 116111 (Telefonul Copilului) a mărturisit că se confruntă cu o formă de abuz sau violenţă în cadrul familiei.
Bilanțul a fost prezentat de Asociaţia Telefonul Copilului, cu ocazia marcării Zilei Internaţionale a Telefonului Copilului.
În România, Asociaţia Telefonul Copilului pune la dispoziţia copiilor servicii de consiliere prin intermediul liniei europene de asistenţă pentru copii 116111.
"Sărbătorim astăzi, cu ocazia Zilei Internaţionale a Telefonului Copilului, contribuţia nepreţuită a psihologilor, psihoterapeuţilor, asistenţilor sociali care oferă consiliere specializată şi răspund strigătelor de ajutor ale copiilor la Telefonul Copilului, 116 111. Evidenţiem astfel rolul vital pe care îl are linia europeană de asistenţă pentru copii drept răspuns la orice formă de încălcare a drepturilor copilului. Fiecare secundă contează. De aceea, de aproape 20 de ani ne asigurăm că dreptul fiecărui copil de a fi ascultat este îndeplinit la Telefonul Copilului", a declarat Cătălina Surcel, director executiv - Asociaţia Telefonul Copilului.
Ca urmare a situaţiilor de abuz, copiii şi adolescenţii au dezvăluit că se confruntă cu probleme psihologice care le afectează dezvoltarea armonioasă, cea mai gravă dintre acestea fiind ideaţia suicidară sau tentativa de suicid, se precizează într-un comunicat.
Consecințele abuzului n familie
Astfel, în anul 2024 au fost înregistrate cu 50% mai multe solicitări de consiliere psihologică drept urmare a ideaţiei suicidare, cu sau fără tentative, faţă de anul 2023. De asemenea, peste 25% dintre copiii care au apelat 116111 au solicitat servicii de consiliere juridică cu privire la posibilitatea de a părăsi domiciliul legal, pe fondul abuzurilor.
Consilierea oferită copiilor la 116 111 a vizat în principal probleme precum: neînţelegerile în familie / relaţia copil-părinte (32,6%), cu o creştere de aproximativ 10 procente în comparaţie cu anul 2023, nevoia de comunicare (22,9%), singurătate, excludere şi dificultate în relaţionare, criza de identitate (12,3%), anxietate, depresie, tulburări de comportament (15,6%).
Depresia, anxietatea, izolarea socială sunt şi consecinţe ale abuzului de tip cyberbullying, identificate în rândul copiilor care au solicitat consiliere la 116 111, în anul 2024. 47% dintre solicitările de consiliere, care au vizat abuzul de tip cyberbullying, au făcut referire la şantajul online şi grooming. În anul 2024 s-a observat scăderea vârstei copiilor afectaţi de cyberbullying: 22% dintre copiii care au contactat 116111 au vârste cuprinse între 10 şi 12 ani.
116 111 este linia europeană de asistenţă pentru copii, gestionată în România de Asociaţia Telefonul Copilului şi Orange Romania Communications. Apelul către 116 111 este oferit gratuit.
Cu o experienţă de peste 19 ani în domeniul protecţiei drepturilor copilului şi ale familiei, Asociaţia Telefonul Copilului este o organizaţie neguvernamentală, non-profit, din România, care pune la dispoziţia copiilor şi părinţilor linia europeană de asistenţă pentru copii, 116 111, cunoscută şi în rândul copiilor români drept Telefonul Copilului, disponibilă de luni până vineri, între orele 10:00 - 20:00.
Citește și: Numărul cazurilor de victime racolate prin metoda „Loverboy”, în continuă creștere