China va construi în Tibet cel mai mare baraj hidroenergetic din lume și ar putea afecta milioane de persoane
O secţiune din Yarlung Zangpo are o cădere de 2.000 de metri pe o distanţă scurtă de 50 km, oferind un potenţial hidroenergetic imens.

Articol de Andrei Ilinca, Publicat: 26 Decembrie 2024, 12:02 • Actualizat: 26 Decembrie 2024, 12:02
Construcția celui mai mare baraj hidroenergetic din lume ar putea începe în curând, după ce China a aprobat un proiect la marginea de est a platoului tibetan care ar putea afecta milioane de persoane în aval, în India și Bangladesh.
Barajul ar avea capacitatea de 300 de miliarde de kilowați-oră anual, potrivit unei estimări furnizate de Power Construction Corporation din China în 2020.
Acesta ar tripla capacitatea proiectată de 88,2 miliarde kWh a Barajului Celor Trei Defileuri din centrul Chinei, în prezent cel mai mare din lume. Proiectul va juca un rol major în atingerea obiectivelor Chinei privind neutralitate emisiilor de carbon, va stimula industriile conexe precum ingineria şi va crea locuri de muncă în Tibet, a informat miercuri agenţia oficială de presă Xinhua.
O secţiune din Yarlung Zangpo are o cădere de 2.000 de metri pe o distanţă scurtă de 50 km, oferind un potenţial hidroenergetic imens.
Îngrijorări în India și Bangladesh
Costurile pentru construcția acestuia le-ar putea depăși pe cele ale Barajului Celor Trei Defileuri, care a costat aproximativ 35 de miliarde de dolari.
Aceasta a inclus relocarea a 1,4 milioane de persoane şi a costat de peste patru ori mai mult decât estimarea iniţială de 57 de miliarde de yuani.
Autorităţile chineze nu au indicat câţi locuitori urmează să fie strămutaţi în cazul proiectului din Tibet şi cum ar afecta ecosistemul local, unul dintre cele mai bogate şi mai diverse de pe platou.
Însă, potrivit oficialilor chinezi, proiectele hidroenergetice din Tibet, despre care ei spun că deţine peste o treime din potenţialul hidroelectric al Chinei, nu ar avea un impact major asupra mediului sau asupra alimentării cu apă în aval.
Cu toate acestea, India şi Bangladesh şi-au exprimat îngrijorarea cu privire la baraj, proiectul putând altera nu numai ecologia locală, ci şi debitul şi cursul râului în aval.
Citește și: Românii vor putea călători fără viză în China din 30 noiembrie 2024