Compania low-cost Ryanair neagă că ar plănui să vândă bilete pentru zboruri "în picioare"
Potrivit scenariului, pasagerul ar fi prins într-o șa, asemănătoare celor de bicicletă. Călătorul s-ar afla practic într-o poziție semi-verticală, sprijinit de un scaun îngust și căptușit, care include un spătar pentru stabilizarea posturii.
Articol de Matei Pavel, Publicat: 23 Mai 2025, 22:06 • Actualizat: 23 Mai 2025, 22:26
Călătoriile low-cost s-au înmulțit vertiginos în ultimul deceniu.
Postări virale recente au susținut că operatorul aerian irlandez Ryanair va introduce în curând o opțiune și mai ieftină: „locuri în picioare” la bordul avioanelor sale, relatează Euronews.
Potrivit scenariului, pasagerul ar fi prins într-o șa, asemănătoare celor de bicicletă. Călătorul s-ar afla practic într-o poziție semi-verticală, sprijinit de un scaun îngust și căptușit, care include un spătar pentru stabilizarea posturii.
Caracteristici suplimentare de siguranță prezentate în simulările acestor modele includ centuri de tip ham sau curele pentru prinderea pasagerilor la decolare, aterizare și în timpul turbulențelor, precum și stâlpi verticali care conectează rândurile de scaune la tavanul aeronavei pentru stabilitate suplimentară.
Amenajarea foarte compactă a spațiului din avion care ar permite companiilor aeriene să transporte mai mulți pasageri pe zboruri scurte.
Mai multe publicații de turism și postări de pe rețelele sociale au susținut că producătorul italian Aviointeriors va furniza aceste locuri pentru Ryanair, care le-ar introduce ca opțiune de zbor începând cu 2026.
Compania a transmis pentru Euronews, însă, că „nu are astfel de planuri”.
Comunicatele oficiale ale Aviointeriors au precizat că Skyrider, prototipul de loc în picioare prezent în acest scenariu, „este de fapt un concept experimental din 2012” și „nu face parte din gama oficială” de produse.
Totuși, originea acestor zvonuri virale se leagă de declarațiile anterioare ale CEO-ului Ryanair cunoscut pentru ideile sale neconvenționale de reducere a costurilor.
Încă din 2010, Michael O’Leary a discutat teoretic ideea „locurilor în picioare” pentru a maximiza spațiul din avion și a oferi tarife extrem de mici. Tot el a vehiculat ideea unei „taxe pe greutate” pentru pasagerii supraponderali.
Însă aceste idei au fost prezentate ca glume sau strategii de atragere a atenției, fără a fi niciodată puse în practică.
Cât de viabile ar fi locurile în picioare
Deși nicio companie aeriană nu a confirmat încă utilizarea acestor scaune, conceptul ar putea fi viabil teoretic pe zboruri foarte scurte.
Scaunele în picioare proiectate de Aviointeriors au trecut deja prin teste preliminare de siguranță și s-a demonstrat că pot face față condițiilor de aterizare de urgență și cerințelor stricte de evacuare rapidă impuse de autoritățile din aviație.
Aceste teste sugerează că, din punct de vedere al siguranței, ar putea respecta standardele exigente stabilite de instituții precum Agenția Uniunii Europene pentru Siguranța Aviației (EASA).
Totuși, problema principală pentru companiile aeriene și producători rămâne confortul pasagerilor. Chiar și pe zboruri scurte, postura semi-verticală ridică semne de întrebare legate de disconfort, oboseală și probleme circulatorii.
În plus, companiile aeriene sunt deja criticate pentru spațiul redus la picioare și condițiile înghesuite.
Conluzia Euronews este că introducerea locurilor în picioare ar genera un val de nemulțumire.
Deși sondajele indică faptul că un segment foarte restrâns de pasageri ultra-economi ar putea accepta ideea pentru prețuri extrem de mici, implementarea ar fi dificilă și ar afecta viabilitatea comercială a unei astfel de inițiative.