Cum funcționează administrarea blocurilor de locuințe
În calitate de locuitori ai unui imobil, este important să știm cum funcționează managementul și organizarea blocului nostru și ce roluri au asociațiile de proprietari, adunarea generală și comitetul executiv.
Articol de Diana Oprea, Publicat: 12 Noiembrie 2024, 20:04 • Actualizat: 12 Noiembrie 2024, 20:04
Majoritatea românilor care locuiesc la bloc întâmpină ocazional anumite situații care îi nemulțumesc, precum defectarea ascensorului sau curățenia precară în spațiile comune. Cu toate acestea, nu și-au însușit obiceiul de a se interesa despre administrarea blocului în care locuiesc sau de a participa la ședințele de bloc. De asemenea, mulți nu știu concret cine este responsabil de aceste probleme comunitare.
Cine se ocupă de imobilele în care locuim
Conform Legii 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor (clădirilor de locuit în comun), asociația de proprietari este structura asociativă prin care proprietarii unui imobil comun își administrează și întrețin clădirea și bunurile aferente.
Asociația de proprietari se constituie prin adunarea generală, în care proprietarii aleg un comitet executiv și o comisie de cenzori, stabilind astfel organele de conducere și control ale asociației, detaliază București FM.
Tot Adunarea Generală alege președintele asociației, care reprezintă legal asociația în raporturile cu terții, începând de la administrația publică locală, până la diverșii prestatori de servicii, de la termoficare, până la curățenie.
Ce este Adunarea Generală și cum funcționează
Adunarea Generală este forumul suprem de decizie în cadrul asociației, fiind constituită din toți proprietarii din bloc. Aceasta se organizează cel puțin o dată pe an, de regulă în primul trimestru, iar participarea este obligatorie. Adunarea Generală poate fi convocată și în situații speciale la inițiativa comitetului executiv sau a membrilor care dețin cel puțin 20% din cotele de proprietate.
La prima convocare, Adunarea Generală este legal constituită și ia hotărâri în prezența, respectiv cu votul, a cel puțin jumătate plus unul din numărul proprietarilor din condominiu.
Cum de cele mai multe ori această condiție nu este îndeplinită, la cea de-a doua convocare, Adunarea Generală este legal constituită, respectiv ia hotărâri, în prezența, respectiv cu votul, a jumătate plus unul dintre proprietarii prezenți.
Așadar, dacă nu participăm la ședințele de bloc, membrii Comitetului Executiv și președintele asociației de proprietari vor fi aleși de către cei câțiva vecini care participă la cea de-a doua convocare.
Ce decide Adunarea Generală
Adunarea Generală a asociației de proprietari, conform aceleiași Legi 196/2018, decide în următoarele privințe:
- administrarea și întreținerea imobilului, adică aprobarea lucrărilor de reparații, contractele cu furnizorii și stabilirea bugetului anual de venituri și cheltuieli;
- adoptă bugetul asociației și stabilește cheltuielile comune și cotele de contribuție la cheltuieli pentru proprietarii și chiriașii clădirii;
- utilizarea spațiilor comune, adică eventuala schimbare a destinației acestora, care se decide cu acordul majorității și, în mod obligatoriu, cu acordul vecinilor afectați;
- angajarea administratorului și stabilirea condițiilor de lucru ale acestuia.
Atenție: chiar dacă nu participăm la Adunarea Generală, deciziile acesteia sunt obligatorii pentru toți proprietarii din bloc, indiferent de majoritatea cu care au fost adoptate.
Atribuțiile Comitetului Executiv
Comitetul Executiv este format dintr-un număr variabil de membri (între 3 și 11), aleși de adunarea generală dintre proprietarii imobilului. Conform Legii 196/2018, în atribuțiile Comitetului Executiv al asociației de proprietari intră:
- implementarea deciziilor adunării generale – Comitetul Executiv va acționa pentru punerea în aplicare a hotărârilor privind întreținerea și administrarea imobilului;
- managementul contractelor – se ocupă de derularea contractelor cu furnizorii de servicii și angajarea personalului necesar întreținerii clădirii;
- organizarea adunărilor generale și alte acțiuni stabilite de adunare;
- prezentarea bugetului anual către Adunarea Generală, urmărind respectarea acestuia pe parcursul anului.
Rolul președintelui asociației
Președintele asociației este ales de adunarea generală dintre membrii comitetului executiv.
Acesta are un rol esențial în coordonarea și reprezentarea asociației. Atribuțiile președintelui Comitetului Executiv al asociației de proprietari sunt, conform Legii 196/2018:
- respectarea hotărârilor asociației și asigurarea implementării acestora;
- relația cu terții – președintele reprezintă asociația în relațiile cu alte entități și semnează în numele acesteia;
- convocarea și conducerea adunărilor și ședințelor comitetului executiv.
Chiar dacă nu participăm la Adunarea Generală și la alegerea Comitetului Executiv și a președintelui asociației de proprietari, semnăturile membrilor Comitetului și cea a președintelui angajează asociația și pe fiecare dintre noi în calitate de proprietar sau membru al acesteia, în raporturile cu terții, începând cu administrația publică locală și mergând până la furnizorii de utilități ori prestatori de servicii.
Citește și: Numărul tinerilor în imposibilitate de acoperire a costurilor chiriei, în creștere