Eliminarea coplății pentru despăgubirile RCA, solicitată Camerei Deputaților de COTAR
Dacă vor intra în vigoare modificările, oamenii vor trebui să plătească din propriul buzunar reparațiile.

Articol de Andrei Ilinca, Publicat: 20 Mai 2024, 12:32 • Actualizat: 20 Mai 2024, 12:31
Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) a solicitat Camerei Deputaților să elimine coplata pentru despăgubirile și să renunțe la votarea amendamentelor pentru proiectul de modificare a legii RCA.
„Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită Camerei Deputaţilor să respecte Constituţia şi legile ţării, renunţând la votarea amendamentelor apărute subit în proiectul de modificare a Legii RCA, cu încălcarea principiului bicameralismului, prin care cei 10 milioane de şoferi asiguraţi din România vor primi despăgubiri tot mai mici, în timp ce vor plăti asigurări din ce în ce mai mari.
Avem încredere că legiuitorii nu vor permite companiilor de asigurări, care au profituri din ce în ce mai mari, să le impună şoferilor păgubiţi despăgubiri sub nivelul la care reparaţiile pot fi efectuate astfel încât autovehiculul să poată fi adus la starea anterioară producerii accidentului şi astfel încât care să poată circula în condiţii de siguranţă pe drumurile publice.
Dacă modificările apărute peste noapte vor intra în vigoare, oamenii vor avea de ales între a completa din propriul buzunar banii de reparaţii şi a da în judecată vinovatul de accident, pentru plata diferenţei de cost. Dar de ce mai plătim asigurări obligatorii, în acest caz?”, se spune într-un comunicat al organizaţiei.
Polițe RCA mai scumpe
Orice prejudiciu trebuie recuperat în integralitate, nu parțial, potrivit Codului Civil din România, mai spune sursa citată.
Potrivit COTAR, situația s-ar agrava și siguranța pe drumurile publice ar prezenta o deteriorare accelerată.
„Pentru cei 10 milioane de şoferi asiguraţi care cotizează pentru profiturile astronomice ale asigurătorilor, plătind o poliţă mai scumpă decât în Germania sau Austria, reamintim că din cele 7,59 miliarde lei - asigurări brute plătite în 2022 către companiile de asigurări, doar 110 milioane lei au fost plăţile directe pentru manoperele service-urilor. În acelaşi, an, profiturile asigurătorilor s-au mărit de 12 ori, depăşind 770 milioane de lei.
Modificările care se doresc a fi introduse de deputaţii unui partid important din România, peste forma propusă iniţial ca modificare a Legii RCA, votată şi trecută prin MF şi Senat, nu vor face decât să consolideze şi mai mult profiturile asigurătorilor şi vor arunca la gunoi speranţele păgubiţilor înşelaţi care încearcă să-şi găsească dreptatea în instanţă. Păgubiţii vor fi obligaţi să semneze o convenţie de plată cu asigurătorul, la fiecare accident de producerea căruia nu sunt vinovaţi”, se afirmă în comunicat.
Convenţia care se vrea a fi introdusă prin lege presupune ca păgubitul să accepte ca derizorii, mult mai mici decât cele necesare pentru o corectă reparaţie a autovehiculului, calculate şi plafonate de asigurător, susţine COTAR.
Penalități mai mici pentru despăgubiți
Dacă păgubitul ar câştiga în instanţă dreptul de a-şi recupera sumele reale datorate de asigurător, dar plătite de vinovatul de accident, deşi acesta deţinea o poliţă RCA valabilă, vor primi în schimb penalităţi de numai 0,02% din suma datorată de asigurător şi nu 0,2% cat este astăzi - conform noilor amendamente, potrivit Agerpres.
„Această măsură, dacă ar fi votată de Camera Deputaţilor, ar încuraja şi mai mult abuzurile societăţilor de asigurări care vor prefera să nu achite, plasând banii în depozite bancare sau plasamente aducătoare de profit şi vor prefera să achite peste 3-4 ani, când vor pierde în instanţă. Penalităţile stabilite de legiuitor trebuie să fie cât mai mari, ca să descurajeze asigurătorul de neplata daunelor.
Amintim domnilor deputaţi că firmele de leasing sau băncile din România aplică penalităţi între 0,5 şi 1% pentru fiecare zi de întârziere, în cazul milioanelor de români care au apelat la împrumuturi sau leasing şi întârzie să îşi achite ratele. Asigurătorii trebuie să fie descurajaţi şi nu încurajaţi să nu îşi achite daunele la timp şi integral. Suntem, aşadar, în momentul în care legiuitorii trebuie să decidă dacă respectă votul oamenilor şi le apără interesele publice şi legitime sau susţin dorinţa de profit cât mai mare a asigurătorilor care dispun după bunul plac de banii colectaţi prin forţa legii.
Cei care au introdus amendamentele neconstituţionale au profitat de contextul european şi de necesitatea armonizării legislaţiei, pentru a introduce coplata din partea păgubitului, pentru reparaţiile autoturismelor avariate în urma accidentelor de circulaţie”, se arată în document.
Citește și: Cea mai mare despăgubire plătită în baza RCA, în 2023, a fost de peste 5,6 milioane de lei