Fără ştampilă pe paşaport: UE introduce un nou sistem automatizat de control la frontiere
Sistemul va înregistra digital intrările și ieșirile tuturor cetățenilor țărilor terțe care călătoresc în Europa pentru sejururi de scurtă durată.
Articol de Matei Pavel, Publicat: 12 Octombrie 2025, 11:04 • Actualizat: 12 Octombrie 2025, 11:54
Începând de duminică, Uniunea Europeană introduce un nou sistem de control automatizat la frontierele sale externe, destinat călătorilor din afara spațiului european. Acesta va înlocui treptat ștampila manuală pe pașapoarte, un pas considerat esențial pentru modernizarea și securizarea frontierelor blocului comunitar.
Implementat pe o perioadă de 6 luni de către statele membre, sistemul va înregistra digital intrările și ieșirile tuturor cetățenilor țărilor terțe care călătoresc în Europa pentru sejururi de scurtă durată – adică până la 90 de zile într-un interval de 180 de zile.
Noul sistem va colecta date precum numele, numărul pașaportului și amprentele digitale ale fiecărui călător, toate fiind stocate într-o bază comună.
„Pe parcursul implementării treptate, statele membre vor putea decide la ce puncte de trecere a frontierei vor începe să implementeze sistemul și când”, a precizat Comisia Europeană.
Până la 10 aprilie 2026, toate punctele de frontieră din Uniune vor utiliza exclusiv înregistrări electronice, fără ștampilarea manuală a documentelor de călătorie.
Securitate sporită și combaterea migrației ilegale
Comisarul european pentru migrație, Magnus Brunner, a subliniat că noul sistem va permite o monitorizare mai eficientă: „Acest lucru ne va ajuta să știm cine intră și cine iese din UE.”
Prin integrarea acestui mecanism în proiectul „Frontiere inteligente”, Uniunea Europeană urmărește îmbunătățirea gestionării frontierelor externe, folosind tehnologii de ultimă generație.
Executivul european precizează că sistemul va detecta automat persoanele care depășesc durata legală de ședere, dar și cazurile de fraudă în acte sau de identitate, contribuind astfel la prevenirea migrației ilegale și la protejarea securității cetățenilor europeni.
Implementare treptată și temeri legate de aglomerație
Proiectul, discutat de aproape un deceniu, va fi introdus gradual, pentru ca autoritățile de frontieră, transportatorii și pasagerii să se poată adapta noilor proceduri.
Totuși, unele companii de transport și autorități locale și-au exprimat îngrijorarea. Ele se tem că noul sistem ar putea crește timpii de așteptare la aeroporturi și gări.
Primarul Londrei, Sadiq Khan, a avertizat că noul sistem ar putea genera „haos” în special în gara St. Pancras, principalul punct de plecare și sosire al trenurilor Eurostar.
La rândul lor, autoritățile britanice au transmis că pasagerii ar trebui să se aștepte la câteva minute suplimentare de control la frontieră.
Comisia Europeană dă însă asigurări că procesul va fi însoțit de campanii de informare și acțiuni de sensibilizare pentru a facilita tranziția.
În total, 29 de state vor participa la implementarea noului sistem. Printre ele se numără toate țările Uniunii Europene, cu excepția Ciprului și Irlandei, precum și statele membre ale spațiului Schengen, mai puțin Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția.
Noua tehnologie marchează un pas important către frontiere europene mai sigure și mai eficiente, unificând procedurile de control la nivel continental și eliminând una dintre ultimele etape manuale din procesul de verificare a documentelor de călătorie.













