Lumina Învierii va fi adusă, sâmbătă seară de la Ierusalim
Lumina Învierii va fi primită la Catedrala Patriarhală, în jurul orei 19:00, de Patriarhul Daniel.

Articol de Ana-Maria Anitoiu, Publicat: 16 Aprilie 2025, 10:31 • Actualizat: 16 Aprilie 2025, 10:58
Lumina Învierii va fi adusă de la Ierusalim, sâmbătă seara, 19 aprilie, de superiorul Aşezămintelor Patriarhiei Române la Locurile Sfinte, părintele arhimandrit Teofil Anăstăsoaie, şi va fi oferită delegaţilor eparhiilor prezenţi la Aeroportul Internaţional „Henri Coandă”.
Apoi, potrivit Biroului de presă al Patriarhiei Române, centrele eparhiale o vor distribui, prin intermediul protopopiatelor, fiecărei parohii din cadrul lor.
Lumina Învierii va fi primită la Catedrala Patriarhală, în jurul orei 19:00, de Patriarhul Daniel, potrivit Agerpres.
„Aducerea şi oferirea Sfintei Lumini de la Ierusalim tuturor parohiilor din cuprinsul Patriarhiei Române constituie, aşadar, atât o mărturie a unităţii ecleziale, cât şi o manifestare a bucuriei pascale împărtăşite cu ocazia marelui praznic al Învierii Mântuitorului Iisus Hristos”, a transmis Biserica Ortodoxă Română.
Lumina Învierii, dusă de la București la Chișinău
Lumina Învierii va fi dusă, și în acest an, prin intermediul unui delegat al Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei, de la Bucureşti la Chişinău, unde va fi oferită parohiilor din Mitropolia Basarabiei.
Inaugurată de Patriarhul Daniel în anul 2009, tradiţia aducerii Luminii Învierii de la Ierusalim în Sâmbăta Mare continuă şi în Anul Centenar al Patriarhiei Române.
Lumina Învierii este considerată un miracol al ortodoxiei, care se întâmplă în fiecare an de Paşte la Ierusalim, în timpul Vecerniei Mari din Sâmbăta Mare, între orele 12:30 şi 14:30, când deasupra Sfântului Mormânt se aprinde un foc care se pogoară din cer, manifestându-se diferit în fiecare an şi care, în primele minute, nu frige. Lumina este adusă credincioşilor de Patriarhul Ierusalimului.
Sfântul Mormânt este inspectat încă din Vinerea Mare, imediat după Prohod. Cei care fac această verificare - pentru a nu exista nicio bănuială de înscenare - sunt poliţişti civili, care nu sunt creştini. De obicei, aceştia sunt trei: un arab, un turc şi un reprezentant al Statului Israel. Rolul lor este de a inspecta încăperea Sfântului Mormânt pentru a nu exista vreo sursă de foc.
De asemenea, aceștia îi controlează corporal pe cei care vor pătrunde acolo în momentul ceremoniei religioase. Apoi, la momentul potrivit, luminile se sting, uşa se sigilează, iar la intrare rămân doar gardienii.
După slujbă, Patriarhul Ierusalimului, îmbrăcat doar cu un stihar alb, cu epitrahil şi brâu, se îndreaptă spre Sfântul Mormânt. La intrare, el este controlat de poliţişti în prezenţa martorilor care aparţin tuturor confesiunilor.
Patriarhul desigilează intrarea în Mormânt şi intră în prima încăpere, în Capela Îngerului, însoţit - conform tradiţiei - numai de un arab de religie islamică. Mai departe, patriarhul intră singur în încăperea propriu-zisă a Mormântului şi îngenunchează în faţa lespedei.
Apoi, după rugăciune, cei prezenţi în biserică au adesea prilejul să observe o lumină precum un fulger, care vine prin cupola aflată deasupra Capelei Sfântului Mormânt. Pelerinii compară această lumină cu un glob care se împrăştie în mici bucăţi. Această lumină ajunge până la lespedea Sfântului Mormânt, aprinzând astfel vata presărată deasupra.
Rolul Patriarhului este de a lua în mâini această vată aprinsă şi a o aşeza în două cupe de aur. Apoi se întoarce în Capela Îngerului şi aprinde două mănunchiuri de câte 33 de lumânări, apoi iese şi împarte lumina credincioşilor.
Citește și: Programe speciale de Paști, la Radio România Muzical