Orice magazin va trebui să asigure un punct de colectare a ambalajelor cu garanție, spune ministrul Fechet
În magazine, vor apărea treptat la raft băuturi ale căror etichete vor avea simbolul "ambalaj cu garanție".

Publicat: 28 Noiembrie 2023, 09:02 • Actualizat: 28 Noiembrie 2023, 10:04
De joi, va deveni funcțional Sistemul de Garanție-Returnare și în România.
În magazine, vor apărea treptat la raft băuturi ale căror etichete vor avea simbolul "ambalaj cu garanție".
Cei 50 de bani plătiți în plus pe produs vor putea fi recuperați la predarea ambalajului gol la punctele de colectare pe care comercianții sunt obligați să le amenajeze.
"Să știți că am verificat personal rețelele marilor lanțuri de magazine. Ele s-au conformat în cea mai mare parte, în sensul în care au achiziționat acele sisteme de preluare automată a ambalajelor. Am vizitat aseară, trecând prin Râmnicu Vâlcea, și un magazin local, un brand, nu știu dacă îl pot spune aici, nici nu contează, în fine, o rețea locală de magazine din județul Vâlcea și am constatat că și aceștia sunt pregătiți. Știu că vor mai exista sincope, mă aștept mai ales ca micii comercianți, magazinele mici de la țară sau de la parterul blocurilor să se înscrie mai greu, să intre mai greu în sistem, însă cred că vom folosi această lună decembrie, lună în care vom avea doar puține ambalaje SGR, pentru că mai întâi trebuie să epuizăm stocurile existente, lună în care sper eu ca atât comercianții, cât și distribuitorii și micii producători sau marii producători, care deja s-au conformat, cetățenii, să înțelegem toți ce avem de făcut, înțelegând că lucrurile nu sunt complicate", a spus ministrul Mediului, invitatul de marți al rubricii "Apelul matinal" de la Radio România Actualități.
"Orice magazin va trebui să asigure un punct de colectare. Colectarea se va face fie automat, dacă magazinul consideră că are un flux de ambalaje suficient de mare cât să justifice o astfel de cheltuială, cu un aparat din acela automat, care se numește RVM de la Reverse Vending Machine, sau preluare manuală. Cu alte cuvinte, persoana care vinde, vânzătorul, va avea și doi saci sub tejghea, cel mai probabil unul pentru sticlă și unul pentru PET, în amestec cu doze de aluminiu, și ori de câte ori un cetățean va veni să returneze un astfel de ambalaj, persoana îi va plăti 50 de bani pentru fiecare ambalaj și va colecta acele recipiente în sacii despre care vorbeam, așteptând compania RetuRO să vină să debaraseze magazinul și să compenseze cu valoarea garanțiilor, pe de o parte și cu un tarif de administrare, adică fiecare magazin mai mic sau mai mare, cu preluare manuală sau cu preluare automată va fi despăgubit pentru această muncă pe care o face, respectiv aceea de a prelua ambalajele de la cetățeni", a adăugat Mircea Fechet.
"Este foarte important să știm că acele ambalaje vor ajunge în niște instalaţii care le vor număra, le vor identifica, iar din acest punct de vedere este important ca ambalajul să aibă codul de bare, să fie cât mai intact posibil, să nu fie murdar, să fie golit de conținut. Dacă e o sticlă cu suc, spre exemplu, doar pe jumătate goală, atunci aparatul o va respinge, pentru că unul dintre senzorii din acel aparat evaluează greutatea produsului (...) Şi, foarte important, să nu fie turtită, pentru că, dacă o turtim, există riscul să deteriorăm codul de bare și atunci aparatul, nemaiputând să citească codul de bare respectiv, probabil va respinge acel ambalaj", a precizat ministrul.
"Și în cazul restaurantelor va exista un punct de returnare. Cu alte cuvinte, se pot aduce ambalajele și acolo. În măsura în care consumăm băuturi la restaurant, n-are niciun sens să plătim garanția, pentru ca pe urmă să o recuperăm, atunci va exista o compensare în interiorul restaurantului, Acolo nu va trebui cetățenul să scoată din buzunar niciun ban. Însă, dacă mergem la un astfel de restaurant și cumpărăm pentru acasă câteva sticle cu băutură atunci vom fi nevoiți să plătim garanția", a completat Mircea Fechet, care estimează că va fi nevoie de aproximativ un an pentru ca sistemul de Garanție-Returnare să devină 100% funcțional.
Doar ambalajele inscripționate cu mesajul "ambalaj cu garanție" vor fi purtătoare de garanţie, atrage atenţia compania RetuRO, care gestionează sistemul.
Citește tot articolul pe Radio România Actualități