Platformele de rezervări online, ținta unei noi campanii de phishing
Miza fraudatorilor este de a prelua controlul asupra contului. Ulterior, ei extrag datele celor care au efectuat rezervări, precum numele acestora, detaliile rezervării, dar și metode de plată.
Publicat: 14 Noiembrie 2023, 14:30 • Actualizat: 14 Noiembrie 2023, 22:34
Directoratul National pentru Securitate Cibernetică (DNSC) și ING Bank avertizează toți utilizatorii de carduri despre o nouă campanie de phishing care vizează platformele de rezervări online la hoteluri și alte unități de cazare.
În primă etapă, atacatorii încearcă să obțină acces la contul proprietarilor de pe platformele online de rezervări. În acest sens, ei pot trimite un e-mail de la un potențial „client” în care inserează un link fraudulos, cu scopul de a convinge potențialele victime să își introducă datele personale pe acel site controlat de atacatori.
Miza fraudatorilor este de a prelua controlul asupra contului. Ulterior, ei extrag datele celor care au efectuat rezervări, precum numele acestora, detaliile rezervării, dar și metode de plată.
Atacatorii folosesc datele furate pentru a trimite mesaje, în numele proprietarilor, prin care le cer clienților să își introducă datele bancare pentru confirmarea rezervării sau validarea cardului.
În caz contrar, sunt amenințați cu anularea rezervării. Pagina falsă, care imită site-ul oficial, poate conține deja datele lor personale. Dacă își inserează datele cardului, victimele le vor furniza, de fapt, atacatorilor.
"Cu ocazia săptămânii internaționale dedicate conștientizării și combaterii fraudelor, subliniem cât de important este să fim vigilenți și pregătiți pentru a ne feri de înșelătoriile din mediul online. Atacatorii sunt din ce în ce mai agili și utilizează tactici tot mai sofisticate, dar putem observa anumite elemente comune, precum inducerea falsului sentiment de urgență. Victima este obligată să realizeze o anumită acțiune, pentru a nu-și pierde rezervarea sau pentru a nu avea contul suspendat. Însă, în momentul în care a completat formularul cu datele personale, a căzut pradă unui atac de phishing", transmite DNSC.
„Infractorii din mediul online vor încerca mereu să își adapteze scenariile de atac contextului actual. De Black Friday suntem bombardați cu oferte, promoții, concursuri false, în care atacatorii se deghizează în magazine online, bănci, servicii digitale, servicii de curierat sau chiar autorități, pentru a convinge utilizatorii să-și ofere date sensibile, sub diferite prextexte, de la caz la caz. Ca utilizatori obișnuiți nu trebuie să ne panicăm cu privire la potențialele amenințări, pentru că este destul de simplu să ne protejăm datele în mediul online, dacă migrăm principii ale securității fizice la mediul online.
În primul rând, nu trebuie să efectuăm acțiuni în grabă, să ne concentrăm exclusiv pe ceea ce facem în acel moment online, mai ales dacă urmează să introducem date și să ne punem întrebările potrivite atunci când primim un SMS, un mesaj sau un mail nesolicitat, chiar dacă vine de la un cont cunoscut. Dacă dorim să facem o achiziție online în perioada următoare, ori poate căutăm să ne rezervăm sejurul visat pentru următoarea vacanță, este de recomandat să facem acest lucru pe site-uri sigure, cu reputație, care au recenzii bune din partea clienților”, spune Mihai Rotariu, coordonator al Direcției Comunicare, Marketing și Media din cadrul DNSC.