Șeful Autorității pentru Reforma Feroviară anunță rutele pe care vor circula noile trenuri electrice cumpărate de România
Potrivit lui Ștefan Roșeanu, tot lotul de garnituri va fi livrat, conform estimărilor actuale, începând cu vara viitoare și începutul anului 2025.
Publicat: 04 Decembrie 2023, 09:48 • Actualizat: 04 Decembrie 2023, 10:52
Primul tren nou pe care Ministerul Transporturilor l-a cumpărat în ultimii 20 de ani a intrat în România, pe la Vama Curtici, și a ajuns, luni, în depoul Grivița din Bucureștiul, a anunțat Autoritatea pentru Reformă Feroviară.
Garnitura este prima dintr-o comandă totală de 37 de rame electrice de lung parcurs, pe care România le-a cumpărat cu fonduri europene.
Trenul trebuie introdus în serviciul CFR Călători în ultimele zile ale acestui an.
"[Trenul] vine în Gara de Nord doar pentru a face manevra de a intra în depourile Grivița, unde va face procedurile necesare prin care Alstom pregătește trenul să ne fie livrat. Deci, nu vine ca un tren de călători, vine ca un tren de marfă. Așa s-a deplasat pe tot parcursul, de la Katowice din Polonia până în România. Toți colegii noștri de la celelalte instituții feroviare au făcut eforturile în weekend și au reușit să verifice și să autorizeze terenul să circule, începând de ieri și astfel, în dimineața asta, exact cum ați anunțat, a trecut Brașovul, a trecut Bușteniul și acum aștept să fiu anunțat dacă a trecut deja de Sinaia sau poate chiar să traverseze Câmpina (...) Trenurile acestea sunt exclusiv electrice. Deci, față de trenurile clasice cu care suntem obișnuiți, locomotivă și vagon, acestea ca la metrou, depind de a avea catenara deasupra trenului și din acest motiv, acest prim lot de trenuri va fi folosit exclusiv pe magistralele electrificate", a spus președintele Autorității pentru Reformă Feroviară, invitat al rubricii "Apel Matinal" de la Radio România Actualități.
Ștefan Roșeanu a precizat rutele pe care vor circula noile trenuri.
"Deci, practic, toată linia de la Constanța-București. Prin sud - Craiova, Drobeta, Timișoara, Arad. De la București prin Valea Prahovei, prin Ploiești-Brașov-Sighișoara-Alba Iulia-Deva-Arad. Pe zona de est, vom avea câteva trenuri care vor deservi București, Ploiești, Buzău, Focșani, Bacău, Iași și Suceava. De asemenea, de la Brașov vor ajunge și la Cluj, inclusiv pe ruta din este, deci prin Sfântu Gheorghe, Harghita, pe lângă Bistrița. Și va mai exista un tren care deservește Moldova cu Transilvania, deci, practic, va pleca din Iași către Cluj și retur", a precizat acesta.
"Sunt trenuri noi, curate, sunt cu sisteme de climatizare. Deci, sperăm că nu vor fi probleme vara și iarna. Există sistemele deja clasice de entertainment, da, cu wi-fi, sistem de informare călători, electronic, prize pentru încărcare atât prize clasice, cât și USB. Iarăși, un lucru foarte important, toaletele sunt 100% adaptate pentru persoane cu mobilitate redusă, inclusiv una dintre toalete este în parametri moderni, accesibilă persoanelor cu mobilitate redusă. Spații de depozitare sunt, totuși, în trenul de lung parcurs, culoarele destul de generoase. Și astfel, cred că, și atunci când vom avea - pentru că este... suntem, totuși, în România - bagaje mai voluminoase, nu va fi mare problemă în a găsi un spațiu unde să-l așezăm, fără să îi deranjăm pe ceilalți călători", a adăugat Ștefan Roșeanu.
Tot lotul va fi livrat, conform estimărilor actuale, începând cu vara viitoare și începutul anului 2025.
"Din păcate, am fost anunțați de către furnizor că - cu tot contextul economic mondial - au existat niște întârzieri pe lanțul de aprovizionare care le-a dat peste cap calendarul inițial", a punctat șeful Autorității pentru Reformă Feroviară.
"Peste tot unde calea ferată a fost modernizată vor circula trenurile cu viteza de 140-160/h, în special pe linii, mai ales că și colegii de la [CFR] Infrastructură au un amplu program pe lângă cel de modernizări, și cel de reparații capitale. Se va putea circula cu viteza proiectată de 180km/h. Față de trenurile cu locomotivă și vagoane, au proprietăți mai bune de accelerare (...) Se vor reduce timpii de transport, inclusiv din acest punct de vedere, pentru că trenul, chiar dacă va opri într-o stație intermediară, va putea să reajungă în viteza proiectată destul de repede", a explicat Ștefan Roșeanu.
"Am organizat o licitație. La această licitație am avut doi participanți. Unul dintre ei a fost asocierea dintre fabrica românească Astra și partenerul lor din China. Legislația de achiziții publice interzice participarea firmelor din China și din alte țări care sunt calificate pe o anumită listă a Organizației Mondiale a Comerțului și, din acest motiv, Alstom, ca o societate europeană, a câștigat licitaţia. A fost și ăsta unul dintre motive, dar noi sperăm ca la licitațiile pe care le vom organiza, fabricile noastre care am văzut în ultimii ani că încep să câștige din ce în ce mai multă și experiență și forță financiară prin proiectele pentru piața privată la care participă, să poată să vină în întâmpinarea noastră cu produsele pe care cu toții ni le dorim (...) Suntem în fază avansată cu încă două licitații, unde sperăm ca luna aceasta să putem semna contractele pentru încă 20 de trenuri și pentru 16 locomotive. De asemenea, pentru încă 62 de trenuri suntem în faza în care am desemnat câștigătorul și avem contestație la CNSC, după care vom putea să trecem la semnarea contractelor în baza deciziei acestui for. Deci, a fost toată atenția dată pe a aduce totuși trenuri în țară, pentru că toată lumea are această așteptare și știm bine toate mesajele sunt: "ne-am săturat de a vedea hoții, vrem să vedem produse sau lucrări". Începutul anului viitor, sigur vom reuși să avem un draft al acestei strategii, inclusiv să mai lansăm cel puțin o licitație pentru care de curând am primit o finanțare suplimentară de aproximativ 500 de milioane de euro", a conchis președintele Autorității pentru Reformă Feroviară,