Studiu: Interzicerea telefoanelor mobile în școlile olandeze a crescut nivelul de atenție a elevilor
Cercetarea a fost comandată de guvernul olandez.

Articol de Victor Marin, Publicat: 05 Iulie 2025, 18:05 • Actualizat: 05 Iulie 2025, 19:57
Interzicerea utilizării telefoanelor mobile și a altor dispozitive electronice în școlile din Olanda a avut un impact pozitiv asupra comportamentului și rezultatelor școlare ale elevilor, potrivit unui studiu comandat de guvernul olandez.
Conform datelor colectate de la 317 licee, trei sferturi dintre acestea au raportat o îmbunătățire clară a capacității de concentrare a elevilor.
De asemenea, aproape două treimi dintre școli au observat că elevii lor au devenit mai sociabili, iar o treime au indicat o creștere a performanțelor academice.
„Mai puțină distragere, mai multă atenție la lecții și o relaționare mai sănătoasă între elevi. Renunțarea la telefoanele mobile în timpul orelor produce efecte pozitive notabile. Este îmbucurător că tot mai multe școli susțin această măsură”, a declarat pentru Reuters Marielle Paul, secretar de stat pentru educația primară și secundară.
Măsura a intrat în vigoare din 1 ianuarie 2024 și se aplică atât în învățământul gimnazial, cât și în cel primar.
Totuși, în școlile primare efectul a fost mai puțin vizibil, întrucât elevii din clasele mici nu aduc la fel de frecvent telefoane la școală.
Sunt permise excepții pentru cazurile medicale, de exemplu, pentru elevii care folosesc dispozitive auditive conectate la telefon sau pentru cei cu nevoi educaționale speciale.
Rezultatele studiului sugerează că eliminarea distragerilor tehnologice din sălile de clasă poate contribui la un mediu educațional mai favorabil dezvoltării personale și academice.
Citește și: Centru destinat elevilor cu adicții, amenajat în incinta Colegiului Tehnic „Gheorghe Asachi” din Iași