AFP: Francisc, un papă pentru epoca internetului
Liderul celor 1,4 miliarde de catolici din lume a avertizat frecvent împotriva flagelului dezinformării.

Articol de Matei Pavel, Publicat: 22 Aprilie 2025, 08:32 • Actualizat: 22 Aprilie 2025, 08:40
Papă și, uneori, vedetă involuntară a rețelelor sociale, Francisc a știut cum să folosească internetul pentru a predica Evanghelia, extinzând atractivitatea Bisericii și modernizându-i comunicarea.
Totuși, liderul celor 1,4 miliarde de catolici din lume – care a murit la vârsta de 88 de ani – a avertizat frecvent împotriva flagelului dezinformării, notează France Presse.
Mai recent, Francisc a avertizat asupra riscurilor potențiale ale inteligenței artificiale.
Predecesorul său, Benedict al XVI-lea, a fost cel care a creat contul papal de X, @pontifex, în 2012, când platforma deținută în prezent de miliardarul american Elon Musk se numea Twitter, în încercarea de a ajunge la publicul tânăr.
La doar câteva luni de la lansarea contului, Benedict a demisionat, iar Francisc i-a urmat, reușind imediat să atragă un succes uriaș în mediul online.
Contul @pontifex are acum 50 de milioane de urmăritori, în cele nouă limbi în care postează: engleză, italiană, spaniolă, portugheză, franceză, poloneză, germană și arabă.
Chiar și contul în latină – o limbă considerată moartă – are un milion de urmăritori.
În martie 2016, la exact 3 ani de la alegerea sa ca papă, argentinianul a lansat și un cont pe Instagram.
Astăzi, contul @Franciscus are aproape 10 milioane de urmăritori pe platforma deținută de Meta.
La fel ca pe X, Vaticanul postează zilnic fotografii și videoclipuri, în general cu tematică religioasă, dar și fragmente din discursurile și mesajele publice ale liderului spiritual.
Ultimul videoclip postat pe Instagram – un fragment din predica rostită în Duminica Paștelui – a adunat aproape 400.000 de aprecieri.
„Dezinformare și polarizare”
Popularitatea online nu l-a împiedicat pe Francisc, însă, să critice efectele negative ale rețelelor sociale.
Deși acestea „ne ajută să fim mai conectați”, pot, în același timp, „să ne izoleze și mai mult”, spunea în 2019, adăugând că „se pretează și la manipularea datelor personale”.
Când, în ianuarie 2024, platforma X a fost acuzată că răspândește informații false și influențează dezbaterea politică din Europa, Papa Francisc a condamnat „dezinformarea și polarizarea, unde câteva centre de putere controlează o masă fără precedent de date și informații”.
Cu doar câteva zile înainte, denunțase o epocă a „știrilor false” și avertizase împotriva utilizării abuzive a inteligenței artificiale pentru a „manipula mintea oamenilor”.
Papa Francisc însuși a fost ținta unor imagini generate cu ajutorul AI, care au devenit virale, prezentându-l în ipostaze fictive: dansând într-un club de noapte sau căsătorindu-se.
În martie 2023, imagini cu Papa Francisc purtând o geacă albă, de la brandul de lux Balenciaga și o cruce strălucitoare, în stilul rapperilor americani, au făcut înconjurul internetului în doar câteva ore.
Totuși, acest lucru nu înseamnă că Biserica Catolică a renunțat complet la evanghelizarea prin AI.
Astăzi, credincioșii care doresc să afle mai multe despre credința catolică, dogme și teologie o pot face pe platforme precum CateGPT – un joc de cuvinte inspirat de ChatGPT – și HelloBible.
Citește și: În timp ce lumea îl plânge, cardinalii pregătesc funeraliile Papei Francisc