Teatrul Yamamoto Noh și arta stampei japoneze, în premieră la București
Organizată cu sprijinul Ambasadei Japoniei și în parteneriat cu Muzeul Național Brukenthal, manifestarea face parte din seria acțiunilor culturale care marchează colaborarea durabilă dintre România și Japonia.

Articol de Matei Pavel, Publicat: 02 Iulie 2025, 13:54 • Actualizat: 02 Iulie 2025, 14:28
Bucureștiul a fost gazda unui eveniment cultural de excepție, care a adus în prim-plan rafinamentul artei tradiționale japoneze.
Pe scena Ateneului Român, actorii Teatrului Yamamoto Noh din Osaka au susținut un spectacol în premieră pentru Capitală, într-un eveniment completat de o expoziție rară de xilogravuri japoneze din secolele XVII–XX.
Potrivit Radio România Actualități, manifestarea a fost organizată cu sprijinul Ambasadei Japoniei și în parteneriat cu Muzeul Național Brukenthal și face parte din seria acțiunilor culturale care marchează colaborarea durabilă dintre România și Japonia.
Două lumi, un singur spirit
În preambulul reprezentației, publicul a putut admira o expoziție curatoriată de Alexandru Constantin Chituță, care a reunit stampe semnate de mari maeștri ai artei japoneze – de la Tsukioka Kogyo, celebru pentru seria „O sută de piese Noh”, până la artiști ukiyo-e din perioada Edo și Meiji, precum Yoshitoshi, Kunichika sau Chikanobu.
„Este pentru prima dată când, în România, sunt expuse simultan stampe dedicate atât teatrului Noh, cât și teatrului Kabuki. Este o expoziție mică, dar densă, care introduce publicul în universul estetic al celor două forme de artă spectacol”, a explicat Chituță.
Expoziția a inclus și kimonouri și evantaie din colecția Teatrului Yamamoto Noh, completând atmosfera unui veritabil salon de artă orientală.
Teatrul Noh, 650 de ani de emoție simbolică
Reprezentația de la București au oferit publicului o experiență rară. Jiai – Călătoria unui suflet, o creație recentă semnată de maestrul Akihiro Yamamoto, evocă o întâlnire simbolică între un tată îndurerat și un copil care își amintește o viață anterioară. Emoționantă și profundă, piesa reinterpretează tradiția Noh într-o formă contemporană.
Cea de-a doua piesă, Tsunemasa, este un clasic al repertoriului Noh, în care spiritul unui nobil artist se întoarce în lumea celor vii pentru a retrăi, prin dans și muzică, armonia vieții trecute. Spectacolul, interpretat cu măști tradiționale, costume somptuoase și acompaniament muzical live, a fost primit cu fascinație și reverență de publicul român.
Un public curios, o artă profundă
„Publicul român primește cu mult interes arta orientală. Stampele japoneze, teatrul Noh – toate aceste forme de expresie profund simbolice sunt mai puțin cunoscute la noi, dar trezesc o mare curiozitate și admirație”, a declarat curatorul expoziției.
Acest interes se extinde și în afara Capitalei. La Iași, în premieră, se va deschide un salon de artă orientală la Palatul Braunstein, iar un proiect similar este în pregătire la Palatul Brukenthal din Sibiu. Ambele inițiative sunt susținute de Muzeul Municipal Regina Maria din Iași, în parteneriat cu colecționarul George Șerban și promotoarea culturală Gilda Lazăr.
Cultura, ca punte între continente
Evenimentul de la Ateneul Român a reunit personalități din lumea diplomatică și culturală, printre care președinta Conferinței Generale a UNESCO, Simona Miculescu, ministrul Culturii, Demeter Andras, ambasadorul Japoniei în România, Takashi Katae, și alți foști miniștri ai Culturii.
Teatrul Yamamoto Noh, cel mai vechi din Osaka, desemnat bun cultural tangibil al Japoniei, a reușit să aducă pe scena bucureșteană o formă de artă cu o tradiție de peste 650 de ani, adaptată publicului internațional prin subtitrări și tehnologii moderne, dar păstrându-și esența ritualică și poetică.