A murit artistul vizual Daniel Spoerri, de origine română, considerat părintele „Eat-Art”
„Moştenirea sa va rămâne o sursă de inspiraţie şi de reflecţie unică”, a transmis Centrul Pompidou din Paris.
Articol de Ana-Maria Anitoiu, Publicat: 07 Noiembrie 2024, 09:23 • Actualizat: 07 Noiembrie 2024, 09:23
Artistul vizual elveţian Daniel Spoerri, de origine română, o figură marcantă a mişcării artistice „Nouveau Réalisme” sau „Noul Realism” şi părintele „Eat-Art”, care constă în fixarea urmelor unei mese într-o operă de artă, a murit la vârsta de 94 de ani, a anunţat miercuri Centrul Pompidou din Paris.
„Suntem profund întristaţi de moartea lui Daniel Spoerri, figură emblematică şi membru fondator al Noului Realism. Perspectiva sa unică asupra artei, prin tablourile-capcană şi asamblajele sale neaşteptate, a surprins momentul, obişnuitul şi surprinzătorul.
Moştenirea sa va rămâne o sursă de inspiraţie şi de reflecţie unică”, a fost mesajul publicat de Centrul Pompidou din Paris pe reţeaua socială X, fostă Twitter.
Daniel Spoerri, născut în Galați
Artistul elveţian de origine română, născut cu numele Daniel Isaac Feinstein în 1930 pe malul Dunării, în Galaţi, este cunoscut pentru naturile sale moarte tridimensionale legate de arta mesei.
Principiul este simplu: la sfârşitul unei mese, Daniel Spoerri „îngheaţă” urmele acesteia (tacâmuri, farfurii, resturi de mâncare, ambalaje şi altele), lipindu-le de suport. El a denumit „Eat-Art” operele şi acţiunile care au ca subiect alimentele şi obiceiurile noastre alimentare, potrivit Agerpres.
Cu acest concept, fostul dansator a fondat mişcarea „Nouveau Réalisme” în anul 1960, alături de artişti precum Yves Klein, Arman, Raymond Hains sau Jean Tinguely.
Daniel Spoerri a mers până într-acolo încât, între anii 1968 şi 1972, a condus un restaurant în Düsseldorf, Germania, de unde clienţii care îşi permiteau puteau să plece cu propriile opere.
El a dublat iniţiativa prin crearea galeriei Eat Art Gallery, unde artişti precum Cesar, Ben sau Arman şi-au expus creaţiile comestibile efemere, în timp ce pictori precum Pierre Soulages au luat parte la unele dintre banchetele lor.
Însă, Daniel Spoerri a încercat să scape de eticheta de „artist al farfuriilor murdare”. În seria sa „Détrompe-l'oil”, el fixează un obiect real pe o pânză sau pe o tapiserie găsită la un târg de vechituri, provocând graniţele dintre realitate şi iluzie.
Operele lui Daniel Spoerri au făcut obiectul unor retrospective în numeroase muzee, printre care Centrul Pompidou din Paris, în anii '90. Recent, în 2021, Muzeul de Artă Modernă şi Contemporană (MAMAC) din Nisa a dedicat o expoziţie majoră operei lui Daniel Spoerri.
Citește și: Partitura unui vals de Chopin, descoperită la 175 de ani de la moartea compozitorului