Mariza, pentru RRC: Nu mă consider o artistă fado, ci un muzician care iubește fado | AUDIO
Recent, cântăreața portugheză a sărbătorit două decade de activitate, ceea ce a coincis cu centenarul nașterii Amaliei Rodrigues, emblemă a muzicii fado.

Publicat: 20 Mai 2024, 22:41 • Actualizat: 20 Mai 2024, 23:00
Cântăreața Mariza este o emblemă a muzicii portugheze.
Artista a reușit să se remarce în atenția publicului internațional, păstrând autenticitatea și esența genului fado, căruia i-a adus un suflu nou și modern.
"Nu mă consider o artistă fado, ci un muzician care iubește fado. Mama mea este de origine africană, așa că am crescut înconjurată de muzica africană. Eu ascultam World Music fără să știu ce înseamnă de fapt acest gen. Ascultam muzică din Antilele (Olandeze), din Capul Verde, muzica franțuzească sau americană, de la Nina Simone, la artiști brazilieni mai puțin cunoscuți. Însă din partea tatălui a venit dragostea pentru fado", a mărturisit cântăreața într-un interviu pentru Radio România Cultural.
Recent, Mariza a sărbătorit două decade de activitate, ceea ce a coincis cu centenarul nașterii Amaliei Rodrigues, emblemă a muzicii fado.
Momentul a fost marcat prin lansarea albumului "Mariza canta Amalia".
"Am descoperit-o pe Amalia Rodrigues destul de devreme. Eram adolescentă și mă plimbam pe străzile din suburbiile Lisabonei, iar când am trecut pe lângă un bar am auzit dinăuntru o voce excepțională. Am intrat și am întrebat cine cântă. Un domn s-a uitat de parcă era ceva în neregulă cu mine. Aceasta este doamna Amalia, mi-a spus! Am cumpărat un disc în acea zi, primul meu disc. Am ajuns acasă foarte încântată să i-l arăt tatălui meu. Tata mi-a spus mândru că știa cine este doamna Amalia și că, de fapt, abia aștepta ca eu să o descopăr. Acum, după atâția ani, pot spune că îi iubesc întreg repertoriul și mai ales simbolurile la care face aluzie prin muzica ei.
Ceea ce am vrut să fac și eu cu discul Mariza canta Amalia a fost să creez ceva atemporal, pe care îl poți asculta și în 10-20 de ani, dar care să se simtă și actual. Totul pentru a-i duce mai departe moștenirea", i-a mai spus artista Roxanei Morar de la RRC.
În urmă cu 60 de ani, la Sala Palatului din București, Amalia Rodrigues concerta cu casa închisă. A fost prima artistă fado care a urcat pe o scenă românească.
"Fado este muzică urbană și, ca toată muzica de acest gen, precum este și tangoul, evoluează odată cu societatea. Dacă astăzi mergi în Lisabona pentru o privire de ansamblu asupra muzicii fado, o să găsești o varietate de subgenuri și artiști tineri care folosesc diferite instrumente pentru a crea lucruri noi.
În același timp, este imperios să ne respectăm tradiția. Am făcut eforturi mari pentru a introduce genul în patrimoniul UNESCO. Astăzi, avem școli de chitară portugheză și un muzeu național al fado-ului, unde te poți duce să descoperi istoria genului și să asculți cântăreții timpurii de fado. Trebuie să-ți cunoști istoria pentru a face pași siguri spre viitor!
Acum 25 de ani, artiștii de fado nu erau în centrul atenției caselor de producții. Primul meu album l-am lansat din postura de artist independent. Astăzi, fado este un gen foarte iubit și toate casele de producție vânează cântăreți de fado care visează la cariere internaționale.
Nu mă înțelegeți greșit, calul de dar nu se caută la dinți. Dar, la fel ca marea, când nu vrea ceva, trimite înapoi la mal. Nu toată muzica este bună, iar publicul are votul decisiv (...) Sunt în turneu de mult timp și asta poate face publicul să se întrebe oare se simte în stare să cânte în fiecare zi? Răspunsul este nu, dar când pășesc pe scenă, simt acea iubire, acea iubire de care ne cântă Amalia. Oamenii merită să primească de la mine tot ce e mai bun din punct de vedere artistic, pentru că nu ei mi-au stabilit 100 de concerte pe an.
Îmi doresc să le creez un spațiu emoțional aparte, intim chiar, să se simtă ca și cum ar fi în sufrageria mea, spre exemplu, și că petrecem împreună timp de calitate", a conchis Mariza.