Românii, printre cei mai mari fani ai cumpărăturilor online din UE
8 din 10 români preferă să cumpere online pentru a câştiga timp, peste media din Uniunea Europeană.
Articol de Ana-Maria Anitoiu, Publicat: 06 Martie 2024, 12:49 • Actualizat: 06 Martie 2024, 14:11
Românii se numără printre cei mai mari fani ai cumpărăturilor online din Uniunea Europeană, potrivit rezultatelor unui barometru întocmit de o companie de curierat, prezentă pe piaţa locală. Datele arată și ce obișnuiesc să comande cei mai mulți dintre ei de pe internet, cel mai des.
Conform rezultatelor studiului, opt din zece români, adică 81% din populație, preferă să cumpere online pentru a câştiga timp. Acest procent este mai mare decât media din Uniunea Europeană. Același barometru a arătat că 70% dintre români susţin că au achiziţionat de pe Internet produse cel puţin o dată din străinătate.
La nivel general, mai bine de o jumătate dintre e-shopperii români (54%) sunt responsabili pentru 90% din totalul cumpărăturilor electronice de anul trecut, din Uniunea Europeană, cu o medie de 14,7 achiziţii online.
Principalele motive pentru care românii preferă cumpărăturile online
Studiul realizat compania de curierat Geopost dezvăluie și care sunt principalele motive pentru care românii preferă cumpărăturile online. Cei mai mulți dintre români, 81%, le preferă pentru a câștiga timp. La nivelul Uniunii Europene, ponderea este de 76%.
Un alt motiv pentru care numeroși români (71%) aleg să facă diverse achiziții de pe Internet este acela de a scăpa de stresul cumpărăturilor din magazine. Media la nivelul Uniunii Europene este de 66% de cetățeni care susțin același lucru, conform datelor studiului citate de Agerpres.
De asemenea, clienţii din România preferă ca livrarea să fie gratuită (36% în țară versus 41% în UE) şi ca produsul de achiziţionat să fie descris detaliat (25% în țară versus 23% în UE). Spre deosebire de alţi e-shopperi din blocul comunitar, un român din cinci (21%) încă preferă să plătească în numerar la livrare, lucru mai puţin important în restul Uniunii Europene (7%), după cum a scris și Radio România Actualități.
Totodată, pentru 65% dintre respondenţii români, la fel ca restul europenilor, a face cumpărături online înseamnă în primul rând a face economii. Astfel, 80% caută mereu cele mai bune oferte (UE 69%), 65% urmăresc discounturi (UE 53%), iar pentru 70% preţul este cel mai important factor în luarea deciziei de achiziţie (UE 62%). O pondere de 49% sunt dispuşi să plătească mai mult pentru produse sustenabile, faţă de media din UE, de 39%.
Întrebaţi cum îşi aleg magazinul de unde să cumpere online, e-shopperii români au menţionat site-urile în care au încredere (56%, media UE 58%), dar şi că se bazează pe recomandări din partea prietenilor sau a rudelor (40%, UE 34%) sau reacţionează la reclamele plătite prin social media (33%, UE 20%).
Ce produse cumpără românii online
Rezultatele studiului mai arată că în topul produselor preferate se regăsesc cele din categoriile: Fashion (63%, UE 58%), Beauty/Health Care (60%, UE 48%) şi Încălţăminte (57%, UE 51%).
Clasamentul celor mai populare produse în rândul achizițiilor făcute de români de pe Internet se numără: Medicamente (43%, UE 33%) - în creştere cu 8% faţă de anul 2021, cărţi (41%, UE 44%) şi decoraţiuni (34%, UE 29%).
Pe de altă parte, cea mai mare scădere în preferinţele cumpărătorilor online din România a fost înregistrată de: Electronice (33%, UE 28%) - cu 6% sub nivelul anului 2022 şi 11% sub cel din anul 2021, şi Bijuterii, categorie care scade cu 5% faţă de anul precedent şi, cu 31% dintre preferinţe, iese din Top 10.
Însă, la capitolul produse second hand, 31% dintre cumpărăturile online lunare se află în dreptul clienţilor români, faţă de media de 35% a Uniunii Europene. Datele arată că 61% dintre e-shopperii români (UE 72%) sunt deja prezenţi pe această piaţă în calitate de vânzători sau de cumpărători.
Românii fac mai puține retururi decât în urmă cu doi ani
În ceea ce privește returnarea produselor, studiul de specialitate arată că românii apelează la aceasta mai puţin decât în urmă cu doi ani: 11%, cu opt procente mai puţin decât în anul 2021, la o medie a UE de 14%.
Rezultatele studiului mai arată că atunci când returnează produse, cei mai mulţi români preferă să cheme curierul acasă (53% vs UE 23%), în puncte precum oficii DPD (18% vs UE 34%) sau în lockere (15% vs UE 20%).
Românii se numără printre europenii care fac cele mai multe cumpărături online din străinătate, iar 70% dintre ei au cumpărat cel puţin o dată din străinătate, media Uniunii Europene fiind de 58%.
Peste trei sferturi dintre respondenţi (77%) preferă site-uri din Europa, dar şi magazinele online din ţările vecine (cu doar 15% dintre români). Pe ţări, în top se află: China (51%, media UE 48%), Germania (36%, UE 28%) şi Marea Britanie (26%, UE 24%).
Românii care obișnuiesc să facă achiziții online se numără printre cei mai activi din Europa pe reţelele sociale: 90% dintre cei cu cont pe o astfel de reţea o folosesc pentru cel puţin un scop legat de comerţul electronic (media UE este de 70%).
Dintre aceştia, 68% fac direct cumpărături din social media (UE 48%), 41% găsesc inspiraţie pentru cumpărături în social media (UE 28%), iar în pondere similară pentru a obţine informaţii legate de e-shopping (UE 26%).
Barometrul e-shopper 2023 a fost realizat pe baza a peste 24.000 de interviuri realizate în 22 de ţări de către experţii Geopost. Compania de curierat DPD România face parte din Geopost, lider european în livrările rutiere, şi este activă pe piaţa locală din anul 2008.
Citește și: România, în topul UE privind creșterea vânzărilor cu amănuntul, în ianuarie