BRAȘOV: Copiii dintr-o clasă pregătitoare nu mai vin la școală din cauza unui elev agresiv
Situația este fără precedent în învățământul brașovean. Direcția de Protecție a Copilului, Biroul de Siguranță Școlară din cadrul Poliției și Inspectoratului Școlar încearcă să găsească soluții.
Articol de Diana Oprea, Publicat: 15 Mai 2024, 15:22 • Actualizat: 15 Mai 2024, 15:22
Majoritatea părinților ai căror copii sunt înscriși la clasa pregătitoare a unui liceu din Brașov au hotărât ca aceștia să renunțe temporar la școală, deoarece au un coleg care, spun ei, este agresiv.
Părinții nu i-au lăsat pe copii la școală trei zile din săptămâna trecută, și în această săptămână sunt deciși să nu-i lase.
Părinții, indignați din octombrie 2023
Totul a început, spun părinții, încă din octombrie anul trecut, când a fost transferat în clasă noul copil.
„A manifestat comportamentul ăsta din prima zi de școală, cumva aflăm acum că se știa de cazul lui și se știa ce probleme de agresivitate are, pentru că tot din motivul ăsta a fost transferat și de la cealaltă școală, și de la grădiniță au fost probleme (...) Se tot încearcă: stă încă un profesor cu ei în clasă, nu merge nici așa, a fost mama lui prezentă la ore, a fost mai rău. (...)
Pentru copiii noștri cine își asumă răspunderea dacă se întâmplă ceva grav? Pentru că au fost acte grave de violență. Copilul acesta a adus o curea la școală și și-a lovit colegii cu cureaua, i-a dat unuia cu un rucsac în care avea echipamentul de sport în cap, până când copilul ăla a căzut. Nu ducem copiii la școală și încercăm să-i transferăm, încercăm să plecăm noi”, declară un părinte care a dorit să-și păstreze anonimatul.
Ședință școlară, la care participă mai multe instituții
Refuzul părinților de a-și lăsa copiii la școală a determinat autoritățile să se întâlnească, la începutul acestei săptămâni, la o ședință la școală, informează Radio România Brașov.
Au fost prezenți și părinți, și prefectul județului, și reprezentanți ai Direcției de Protecție a Copilului, Biroului de Siguranță Școlară din cadrul Poliției, alături de reprezentanții Inspectoratului Școlar. Aceștia din urmă recunosc că se confruntă cu o situație la care nu mai au rezolvare.
„Este un caz nemaiîntâlnit până acum la noi, pentru care s-a încercat să se aplice toate celelalte forme de consiliere pe care noi le-am folosit până la acest moment în celelalte cazuri de copii violenți, însă nu au dat rezultate, drept pentru care ieri, ca o situație fără precedent în învățământul brașovean, s-au întâlnit reprezentanții aproape tuturor instituțiilor care au responsabilitate în această zonă, s-au tras niște concluzii.
Sunt reprezentanții tuturor instituțiilor acum în situația în care trebuie să găsească alte soluții. Nu vă pot spune la momentul acesta care sunt acele soluții, tocmai pentru că este un caz fără precedent”, a precizat purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Școlar, Valentin Bucur.
Răspunsul mamei copilului agresiv
Solicitată pentru un punct de vedere, mama copilului împotriva căruia s-au revoltat ceilalți părinți l-a trimis în scris redacției și îl redăm în continuare:
„Din perspectiva mea, situația actuală reflectă o serie de provocări semnificative cu care se confruntă fiul meu, un copil supradotat. Fiind gifted, are atribute speciale și, implicit, provocări specifice.
În mediul educațional actual, care adesea nu este suficient de informat în privința naturii copiilor gifted, el se confruntă cu etichetări negative și excluderi din grup. Aceste atitudini din partea celorlalți îi provoacă reacții disruptive, un fenomen cunoscut sub numele de „overexcitability”, caracteristic copiilor gifted.
O abordare diferite pentru acest gen de copii
În ciuda demersurilor noastre, susținute de-a lungul anilor, de a aduce la cunoștință aceste aspecte, situația a evoluat către o adevărată traumă educațională, confirmată de specialiști. (...) Rezolvarea acestei situații, din punctul meu de vedere, necesită o recunoaștere și o abordare diferită a nevoilor specifice ale copiilor gifted, precum fiul meu.
Este esențial ca mediul educațional să fie deschis și să se adapteze pentru a susține dezvoltarea integrală a acestor copii, nu doar să îi forțeze să se conformeze unor standarde care nu le corespund și care le pot submina potențialul.
Recent, am observat o deschidere din partea unor autorități în a înțelege mai bine ce înseamnă reacțiile disruptive și dificultățile specifice ale copiilor gifted, bazându-se pe teoriile lui Dabrowski.
Este vital ca această înțelegere să se transforme în acțiuni concrete și sprijin continuu, pentru a preveni izolarea socială și spirituală a acestor copii, care sunt adesea portretizați în mod eronat și ridiculizați.”
Citește și: Începe evaluarea elevilor din clasele a II-a, a IV-a şi a VI-a