ORADEA: Primul centru de artă contemporană construit de la zero de o primărie, inaugurat
Centrul va fi deschis vineri cu expoziția inaugurală „Un sfinx, bestie şi fată; unicorn, himeră şi corp mixt”.
Articol de Diana Oprea, Publicat: 16 Octombrie 2025, 16:49 • Actualizat: 16 Octombrie 2025, 18:47
Primăria Oradea a construit de la zero, cu fonduri europene, Centrul de artă vizuală contemporană NOCA, ce va urma să fie un spaţiu ofertant pentru diferite activităţi culturale. Acesta se va deschide vineri cu o expoziţie inaugurală care va cuprinde lucrări realizate de 13 artişti, dintre care trei orădeni.
Situat în centrul municipiului, pe malul râului Crişul Repede, Centrul NOCA - acronim de la New Oradea Contemporary Art - este o clădire integral vitrată, cu pereţi de apă, într-o parte laterală, de efect mai ales în timpul nopţii, descrie Agerpres.
Evenimentul de deschidere
La evenimentul de inaugurare au participat, joi, primarul municipiului Oradea, Florin Birta, directorul executiv al Oradea Heritage şi cele două curatoare ale expoziţiei inaugurale, Suzana Vasilescu şi Cristina Vasilescu, de la Muzeul de Artă Recentă din Capitală (MARe).
„Deschiderea acestei clădiri, ce va fi emblematică pentru Oradea, este rezultatul votului acordat de orădeni, care au avut de ales între şase proiecte şi pe care l-am realizat deasupra parcării subterane construite aici.
Este un proiect frumos, util şi de succes, pentru că poate fi un punct de reper pentru orădeni şi nu numai. Noi am investit foarte mult în infrastructură, în transport, în universitate, atragem investiţii private, dar cred că trebuie să investim la fel de mult şi în cultură”, a declarat Florin Birta.
De la idee la implementare
Directorul Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Istorice din judeţul Bihor (Oradea Heritage), Alex Chira, a afirmat că proiectul centrului s-a născut dintr-o discuţie cu două specialiste de la Muzeul de Artă Recentă (MARe), care au acceptat ulterior chiar să organizeze expoziţia inaugurală.
Dincolo de echipa Oradea Heritage, la realizarea acestui proiect au mai contribuit Simona Giura (Festivalul de jazz de la Gărâna), arhitectul Gabriel Chiş Bulea şi graficianul Ştefan Guţ.
„Un singur lucru l-am cerut din primul moment: ca miezul fiecărei expoziţii de acum încolo să fie un reper ce are de-a face cu artiştii locali. Planul nostru curatorial este să avem două-trei expoziţii mari, de grup, în fiecare an, intercalate cu expoziţii ale studenţilor şi artiştilor emergenţi din Oradea”, a declarat Alex Chira.
Programul centrului va fi însă mult mai divers, deoarece va cuprinde şi ateliere pentru copii, cercuri de lectură, dans contemporan, tururi ghidate şi altele, scop în care se vor folosi şi esplanada din faţa centrului şi amfiteatrul construit în aer liber din imediata apropiere, pe malul râului.
Impact social și cultural
Membră a board-ului MARe, Suzana Vasilescu a apreciat că este pentru prima dată, în ultimii 15 ani de activitate a sa în domeniul cultural, când o autoritate publică din provincie construieşte de la zero un centru de artă contemporană.
„Vrem să implicăm studenţii din Oradea, dar şi copiii din şcoli, pentru că, potrivit unui studiu, dacă un copil până la şase ani nu intră într-o galerie de artă sau muzeu, şansele să intre când este adult sunt de 20%.
Sigur că Oradea are un patrimoniu absolut excepţional, clădirile ce înconjoară acest centru de artă, dar fără să punem bazele unei culturi contemporane puternice nu putem să privim spre viitor. Ceea ce se întâmplă acum la Oradea este impresionant, pentru că, probabil în 2-3 ani, Oradea va reuşi să facă parte dintr-un circuit european”, a declarat Suzana Vasilescu.
Aceasta a amintit că, în anii 1980, Oradea era cel mai important centru cultural din România, prin Atelier 35, un spaţiu care a dat tonul artei contemporane române pentru foarte mult timp şi ai cărui artişti au devenit nume reprezentative ale României, chiar formatori ai unor generaţii tinere.
Expoziția inaugurală „Un sfinx, bestie şi fată; unicorn, himeră şi corp mixt”
Potrivit prezentării făcute de Cristina Vasilescu, expoziţia inaugurală intitulată „Un sfinx, bestie şi fată; unicorn, himeră şi corp mixt” reuneşte lucrări ale unor artişti emblematici ai scenei contemporane româneşti şi europene: Apparatus 22, Vioara Bara, Ştefan Bertalan, Alex Bodea, Ana Botezatu, Michele Bressan, Rudolf Bone, Christian Jankowski, Marta Jakobovits, Ciprian Mureşan, Miron Schmuckle, Ion Ţuculescu, Ecaterina Vrana. Trei dintre aceştia sunt orădeni: Vioara Bara, Marta Jakobovits şi Rudolf Bone.
Expoziţia conturează imaginarul fantastic şi hibrid, punând în dialog ludicul cu monstruosul, arta locală cu discursurile şi scenele artistice globale. Va putea fi vizitată până în februarie 2026.
Proiectul NOCA aparţine Primăriei Oradea şi este administrat de Oradea Heritage, fundaţia care gestionează mai multe clădiri de patrimoniu, obiective turistice (Casa Darvas-La Roche, Sinagoga Neologă Sion, Muzeul Istoriei Evreilor, Turnul Primăriei Oradea şi Muzeul Francmasoneriei).
Citește și: 5 orașe vor găzdui Bienala de Arhitectură Transilvania













