ANPC: Cozonaci cu până la 21 de E-uri în marile lanţuri de magazine
Principalele constatări indică o aditivare excesivă, compoziţie înşelătoare cu ingrediente ambigue, probleme la etichetarea anumitor substanţe sau produse care provoacă alergii sau intoleranţe (alergeni), dar şi la declaraţia nutriţională.

Articol de Andrei Ilinca, Publicat: 17 Aprilie 2025, 13:31 • Actualizat: 17 Aprilie 2025, 13:31
Inspectorii ANPC au analizat cozonacii vânduți în marile lanuri de magazine și atrag atenția că au fost descoperite până la 21 de E-uri, compoziții înșelătoare cu ingrediente ambigue și probleme la declarația nutrițională.
„Cel mai relevant indicator privind siguranţa produselor îl reprezintă analiza informaţiilor puse la dispoziţia consumatorilor prin etichetele/ambalajele produselor. În perioada Sărbătorilor Pascale, Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor pune la dispoziţie următoarea evaluare comparativă a informaţiilor oferite consumatorilor pentru produsele tip cozonac, comercializate în marile lanţuri de retail din România”, se arată într-un comunicat al ANPC.
Inspectorii au analizat peste 20 de sortimente de cozonaci, produse în unități proprii sau furnizori din sectorul privat în rețele precum Carrefour, Auchan, Mega Image și Penny, potrivit Agerpres.
Ce au descoperit inspectorii ANPC
Principalele constatări indică o aditivare excesivă, compoziţie înşelătoare cu ingrediente ambigue, probleme la etichetarea anumitor substanţe sau produse care provoacă alergii sau intoleranţe (alergeni), dar şi la declaraţia nutriţională.
Astfel, s-au identificat produse care conţin până la 21 de aditivi diferiţi, inclusiv în aluat, umplutură şi glazură. Acest lucru ridică semne de întrebare privind originea naturală, cât şi calitatea produselor, mai ales în cazul produselor prezentate drept „tradiţionale” sau „de casă”.
„Aducem în atenţie faptul că numeroase produse utilizează premixuri fără a menţiona proporţia reală de ingredient activ (ex: nucă), ceea ce poate induce în eroare consumatorul cu privire la conţinutul real al umpluturii. În unele cazuri, umpluturile nu sunt menţionate în denumirea produsului, iar procentul efectiv de nucă este net inferior percepţiei create”, se menţionează în comunicat.
În acest context, ANPC recomandă consumatorilor să citească cu atenţie eticheta de produs, care ar trebui să ofere toate informaţiile necesare pentru a lua decizia achiziţionării. De asemenea, achiziţionarea produselor se va face numai din locuri autorizate, unde spaţiile de comercializare trebuie să fie în permanenţă curate şi bine întreţinute.
Citește și: Patiserii vor face mai puțini cozonaci de Paște în acest an