Ministrul Educației: Încercăm să vedem dacă ar funcționa modelul campusurilor rurale
„E foarte greu să asiguri în astfel de şcoli cu un număr scăzut de copii tot ce este nevoie pentru a asigura şi calitate”, a spus ministrul Educației, la „Apel matinal” de la Radio România Actualități.

Articol de Ana-Maria Anitoiu, Publicat: 17 Ianuarie 2025, 11:50 • Actualizat: 17 Ianuarie 2025, 11:50
Ministrul Educației, Daniel David, a spus la „Apel matinal” de la Radio România Actualități, vineri, 17 ianuarie, că este analizat modelul campusurilor rurale drept soluție la situația dificilă a învățământului din satele României.
Daniel David a explicat că România are în zona rurală școli cu câte patru, cinci sau șase copii și că este foarte greu ca în astfel de unități să fie asigurat un învățământ de calitate.
„Este o situaţie complicată. În istoria acţiunii ministerului rămâne în minte reforma, care a putut fi făcută şi a avut efecte extraordinare, emancipând tinerii - şi societatea spune - fiindcă atunci foarte mulţi tineri erau concentraţi în zona rurală şi atunci mergi acolo, faci intervenţiile şi lucrurile se vor vedea pe termen mediu şi lung.
Avem încă mulţi tineri, mulţi copii în zona rurală, dar sunt foarte împrăştiaţi, sunt şcoli cu patru, cinci, şase copii, e foarte greu să asiguri în astfel de şcoli cu un număr scăzut de copii tot ce este nevoie pentru a asigura şi calitate, adică numărul de profesori sau toate lucrurile de care ar avea nevoie un astfel de copil pentru a putea să aibă o performanţă bună.
Şi atunci începem să ne gândim ce putem face. Sunt aceste proiecte, pe care nu le-am început eu, au început din mandatul trecut, dar vreau să le continui. Spre exemplu, încercăm să vedem dacă acest model cu campusurile rurale nu ar putea să funcţioneze bine”, a spus ministrul Educației, la „Apel matinal” de la Radio România Actualități.
Cum ar funcționa campusurile rurale
Potrivit ministrului, campusurile rurale ar putea aduna câteva sute de copii, astfel încât aceștia să poată beneficia de ore de curs susținute de profesori, dar și de o infrastructură educațională, de cămine și cantină.
Scopul campusurilor rurale ar fi creșterea performanței elevilor din zona rurală a României, în contextul în care la recenta etapă de simulare a Evaluării Naţionale, în anumite zone rurale, peste 80% dintre elevii de clasa a opta au obținut note sub 5 la matematică, în timp ce peste 54% dintre ei au obținut note sub 5 la Limba şi Literatura română.
Ministrul Educației a abordat această temă anterior la Radio România Cultural, marți, 14 ianuarie, când a explicat că în jurul unui sistem public preuniversitar puternic ar trebui să existe un sistem complementar care să vină din zona ONG-urilor şi a mediului socio-economic, anteprenorial.
„Nu a fost ideea mea, dar o îmbrăţişez şi o duc mai departe, mi se pare o idee bună - acele campusuri rurale, în care să creezi ideea de campus în zona preuniversitară, într-o anumită zonă a judeţului, unde pot veni copiii din diverse arii mai extinse, din diverse sate, comune, din jurul acelui campus.
Să ai microbuze nu doar unul, două, ci dotarea necesară ca să îi aduci, indiferent de vreme. Acolo în campus să se adune câteva zeci, sute de copii pentru care să poţi avea dotări adecvate, să ai internat, cantină, să ai lucrurile de care toţi avem nevoie ca să învăţăm.
Viziunea mea este că ne trebuie un sistem public puternic de învăţământ, mai ales în zona preuniversitară, şi în jurul acestui sistem public preuniversitar puternic ar trebui să existe un sistem complementar, din punctul meu de vedere, care să vină din zona ONG-urilor şi a mediului socio-economic, anteprenorial, care împreună să ofere tot ce este nevoie pentru o educaţie bună”, a spus Daniel David.
Citește și: Ministrul Educației: Trebuie să schimbăm modalitatea de predare în școlile din România