Șefii companiilor de stat, în vizorul premierului Bolojan: Lipitori care și-au crescut indemnizațiile, fără să aibă criterii serioase de performanță
"Va fi o prioritate pentru mine ca aceste abordări care depăşesc orice limită a bunului simţ să le corectăm", promite șeful executivului.

Articol de Matei Pavel, Publicat: 03 Iulie 2025, 22:27 • Actualizat: 04 Iulie 2025, 13:05
Într-un interviu tv, premierul Ilie Bolojan a spus că una din gravele erori din ultimii ani a fost că statul a tolerat o clientelă politică la conducerea companiilor publice, remunerată fără criterii serioase de performanță.
"O zonă de clientelă, nu neapărat politică, de lipitori, că nu le pot spune altfel, pe care într-o formă sau alta i-am ajutat, i-am încurajat să ajungă prin consilii de administraţie - nu toată lumea, dar sunt destul de mulţi - oameni care au perceput asta ca un fel de recompensă, nu ca o răspundere şi ca o provocare să-şi facă treaba. Aceşti oameni au organizat concursuri şi vă daţi seama că au făcut concursuri corecte şi cinstite după chipul şi asemănarea lor. Şi atunci avem conduceri care au fost desemnate pe baza unor criterii de performanţă atât de bune, încât orice se întâmplă la compania respectivă, ei iau bonusuri de performanţă", a precizat șeful executivului la Antena 3, citat de Rador Radio România.
Liderul de la Palatul Victoria a fost întrebat de ce astfel directori mai iau bonusuri de performanţă dacă se află la conducerea unor companii care sunt în pierdere.
"Pentru că nu e un indicator, de exemplu, şi au pus nişte indicatori pe care, de exemplu, într-un sector monopolist, eşti un monopol şi dacă Autoritatea de reglementare îţi aprobă ţie preţul de producţie, pe care tu l-ai calculat să-ţi acopere toate năzbâtiile tale, tu stai liniştit, pentru că acest preţ de producţie îl muţi în piaţă şi îl muţi indirect în buzunarul cetăţenilor ţării noastre. Şi atunci şi-au făcut, deci, aceste contracte blindate, de aici au apărut contractele colective de muncă, dar care sunt total dezechilibrate şi unii au doar drepturi, iar statul, ca acţionar, are doar obligaţii. Şi de aici, pe bună dreptate, au trecut la pasul doi, fiind scăpaţi de sub control şi au început să-şi majoreze indemnizaţiile. Au intrat cu 12.000, să spunem, şi după trei luni de zile au constatat că trebuie să ajungă la indemnizaţii de companii performante private din piaţă şi au trecut la 50.000. Şi avem astfel de situaţii, nu ştiu, la Aeroportul Otopeni şi la alte societăţi unde... Dar totul e în regulă la aeroport, totul este performant şi prima grijă... În aceste condiţii, practic, aceste societăţi, din păcate, de multe ori sunt căpuşate şi sigur că ne revoltă pe toţi", a explicat Ilie Bolojan.
"Va fi o prioritate pentru mine ca aceste abordări care depăşesc orice limită a bunului simţ să le corectăm. Şi fiecare zi va avea o perioadă de timp dedicată ca să corectăm aceste lucruri, pentru că, pe bună dreptate, chiar dacă strict reducerea unei indemnizaţii nu are efect asupra bugetului de stat la o scară mare, cum are o măsură legată de creşterea TVA, dar pur şi simplu, pe cetăţeni îi revoltă această situaţie şi nu înţeleg: de ce trebuie să plătesc eu cu 5% un produs, de exemplu, în plus, cu 1%, n-are importanţă cu cât, pentru ca unii să-şi bată joc prin ceea ce fac de banul pe care eu îl muncesc şi îl duc către bugetul de stat?", a completat premierul.
Audit de personal
Premierul consideră că este nevoie de un audit la instituţiile publice, pentru a fi identificat corect numărul de angajaţi de care este nevoie la fiecare.
Ilie Bolojan a dat ca exemplu Direcţia de protocol de la Palatul Victoria, care are 30 de angajaţi, în timp ce la Palatul Cotroceni sunt doar 9 persoane.
Citește și: "Austeritatea oarbă este o greșeală periculoasă", avertizează fostul premier Marcel Ciolacu