Sistemul de Garanție Returnare, funcțional începând de joi
Din cei aproape 80.000 de comercianți care activează la nivelul întregii țări, aproape 65.000 s-au înscris în program.
Publicat: 29 Noiembrie 2023, 17:09 • Actualizat: 30 Noiembrie 2023, 14:52
De joi, 30 noiembrie, clienții magazinelor vor plăti o garanție de 50 de bani atunci când vor cumpăra o băutură de la raft.
Pentru a-și recupera banii, aceștia trebuie să recicleze recipientul băuturii în aparatele special amenajate în magazine sau la vânzător.
În plus, potrivit reglementărilor în vigoare, toți comercianții din România care vând băuturi de diferite tipuri trebuie să se înscrie în Sistemul de Garanție - Returnare (SGR).
RetuRo a creat infrastructura necesară.
România se află pe ultimele locuri în Uniunea Europeană la colectarea separată a deşeurilor.
Noul program va contribui la protejarea mediului și va ajuta autoritățile să atingă țintele naționale de colectare și reciclare stabilite la nivel european.
Anca Marinescu, reprezentant al RetuRO, a precizat pentru Radio România Antena Satelor că sistemul de garanție-returnare este unul simplu pentru consumatori, fiind implementat în peste 10 țări de la nivelul Uniunii Europene, unde și-a dovedit eficiența.
Din cei aproape 80.000 de comercianți care activează la nivelul întregii țări, aproape 65.000 s-au înscris în program, a mai spus Anca Marinescu.
O altă particularitate a României este numărul foarte mare de ambalaje pe care sistemul de garanție-returnare își propune să le colecteze din piață, anume 7 miliarde de ambalaje, în timp ce Slovacia are până în 2 miliarde de ambalaje de colectat anual din piață.
| Citește și: Orice magazin va trebui să asigure un punct de colectare a ambalajelor cu garanție, spune ministrul Fechet la Radio România Actualități
Prin sistemul SGR, pot fi returnate amabalaje din sticlă, plastic, și metal cu volum de la 100 de mililitri, până la 3 litri.
Sistemul de garanție de turnare include în acest moment ambalaje de băuturi răcoritoare, băuturi alcoolice, cum sunt vinurile, spirtoasele, lichiorurile sau berea, restul nu pot fi reciclate prin acest sistem.
Toate societățile comerciale care vând aceste tipuri de băuturi au obligația să se înscrie în acest sistem, pe platforma RetuRo-SGR, și să semenze un contract cu RetuRo.
Nerespectarea acestei obligații se sanctioneză cu amenzi cuprinse între 20.000 de lei și 40.000 de lei, ajungându-se până la interzicerea dreptului de a mai comercializa băuturi în astfel de ambalaje, a avertizat Anca Marinescu.
Ambalajele vor putea fi returnate la orice magazine, oricând. Nu va fi necesar bonul fiscal prin care să dovedim achiziționarea unui produs. În plus, cumpărarea de băuturi nu este condiționată de returnarea ambalajelor la schimb.
În marile magazine, vor exista aparate automate în care vor fi predate aceste ambalaje și care vor face plata pe loc.
De altfel, plata pentru ambalaje se poate face cash, atât la supermarket, cât și la magazinele mici, printr-un voucher pe care persoana poate alege să-l folosească în magazinul respectiv sau să îl preschimbe suma în numerar sau prin transfer bancar.
Micii comercianți din mediul rural vor putea prelua aceste amabalaje manual (în saci sau pungi) prin intermediul unui angajat.
“Nu există nicio obligație legală pentru comercianți să achiziționeze acest gen de de aparat, dimpotrivă, legea este foarte clară și spune că trebuie făcută colectarea. Nu există nicăieri o prevedere care să le spună cum trebuie făcută colectarea. Fiecare dintre proprietarii acestor magazine, fiecare dintre administratorii lor, își pot face propriile planuri de afaceri și, în funcție de aceasta, pot decide care este varianta optimă pentru afacerea lor. Cu siguranță în mediul rural, magazinele foarte mici nu vor opta pentru aceste aparate. De altfel, pentru magazinele foarte mici, sub 200m² ca suprafață, există posibilitatea de a nu organiza singure aceste puncte de returnare, ci de a se asocia cu alte magazine din proximitate, ori de a cere către unitatea administrativ-teritorială pe baza căreia își desfășoară activitatea să vină împreună cu ei și să organizeze aceste puncte de returnare", a mai spus reprezentantul RetuRo.
Pentru a face parte din sistem, ambalajele trebuie să aibă însemnul “ambalaj cu garanție”. De asemenea, pentru colectarea prin intermediul automatelor este necesar ca un anumit cod de bare pe care îl vor avea imprimat să fie vizibil.
Prin urmare, este important ca ambalajele să fie returnate intacte, cu logo-ul cât mai vizibil și golite de conținut.