Festivalul de Muzică Veche București debutează, duminică, la Sala Radio
Evenimentul va debuta cu un concert memorabil, alcătuit din lucrări semnate de Mozart și Haydn.
Publicat: 04 Noiembrie 2024, 16:19 • Actualizat: 04 Noiembrie 2024, 16:51
Festivalul de Muzică Veche București va debuta la București, la finalul acestei săptămâni, cu un concert al ansamblului belgian Terra Nova Collective, sub conducerea muzicală a dirijorului Vlad Weverbergh.
Evenimentul va avea loc duminică, 10 noiembrie, la Sala Radio.
Ajuns la cea de-a XIX-a ediție, Festivalul de Muzică Veche București este în prezent unul dintre cele mai importante evenimente de muzică cultă din România și unul dintre cele mai apreciate evenimente de muzică veche din Sud-Estul Europei.
Ansamblul Terra Nova Collective a fost fondat la Anvers, în 2012. Scopul acestei inițiative a fost de a stârni interesul pentru numeroasele bijuterii muzicale create de compozitorii din sudul Țărilor de Jos, cu o atenție deosebită pentru repertoriul din perioadele clasică și romantică.
Caracterul intrinsec al acestor lucrări redescoperite este dezvăluit atunci când acestea sunt interpretate în contextul unor piese mai canonice din repertoriul clasic occidental și oferă publicului șansa de a se bucura de remarcabila diversitate a muzicii clasice europene din a doua jumătate a secolului al XVIII-lea și începutul secolului al XIX-lea.
Vlad Weverbergh este cel care realizează conducerea muzicală a orchestrei înconjurându-se de unii din cei mai valoroși artiști de gen din Belgia și din Europa. Încă de la început, Terra Nova Collective a combinat viziunea artistică și creativă a lui Vlad Weverbergh cu îndrumarea muzicologică a Dr. David Vergauwen.
Concertele Terra Nova Collective includ lucrări importante ale unor compozitori cunoscuți precum J. Haydn, W.A. Mozart și L.v. Beethoven, împreună cu bijuterii muzicale ale unor compozitori mai puțin cunoscuți, precum Pieter van Maldere, Henri Joseph Tobi, Hébert Leemans și mulți alții. Timp de mai bine de un deceniu, ansamblul a cântat în cele mai prestigioase locuri din Europa, Asia și Statele Unite, precum și în medii mai intime, cu scopul de a aduce muzica sa unui public cât mai larg public posibil.
Potrivit Radio România Cultural, intrarea la concert se face pe baza achiziției unui bilet cu valoare zero, de pe Eventim.
Concertul Hidden. In-between Haydn & Mozart reprezintă o captivantă prezentare a creației muzicale a compozitorului vienez J. Haydn și a contemporanului său flamand H. Leemans. Considerat drept „părintele simfoniei”, Haydn a compus peste o sută de lucrări de acest tip care au lăsat o importantă amprentă asupra acestui gen muzical. Inovațiile sale au deschis noi orizonturi muzicale pentru compozitori precum Leemans. Leemans, apreciat atât de Haydn, cât și de Mozart, este cunoscut pentru simfoniile sale ce evocă emoții profunde; în mod particular simfonia a noua - o lucrare de o reală frumusețe - amintește de simfonia „La Passione” a lui Haydn.
Program:
- Pieter Van Maldere (1729 - 1768) - Ouverture în re major
- Wolfgang Amadeus Mozart (1756 - 1791) - Concertul pentru clarinet și orchestră, K622:
- Allegro - Adagio - Rondo
- Hébert Leemans (1741 - 1771) - Simfonia nr. 9 în re major
- Allegro assai - Andante
- Joseph Haydn (1732 - 1809) - Simfonia nr. 49 în fa minor, “La Pasione”: Adagio - Allegro di molto - Menuet - Finale. Presto
- Hébert Leemans (1741 - 1771) - Simfonia nr. 4 în do major: Adagio
- Simfonia nr. 12 în re major: Allegro moderato - Tempo da caccia
Naturalia, frumusețea naturii care transpare din partiturile muzicale ale epocii baroce
În continuarea ediției din acest an a Festivalului de Muzică Veche București organizatorii aduc în fața publicului Naturalia, un eveniment distinct, o suită de concerte speciale gândite ca o ediție de iarnă a festivalului care propune melomanilor o temă cu totul specială: frumusețea naturii așa cum transpare din partiturile muzicale ale epocii baroce, o inspirație pentru muzicieni și ascultători deopotrivă.
"Încă din timpurile străvechi, oamenii și-au creat o puternică legătură cu natura. Pentru sute de ani, ea le-a fost adăpost, sursă de apă, de hrană, de căldură, de lumină. Natura le-a fost întotdeauna prieten dar și dușman, liniște și tumult, căldură sau răceală. Drept urmare, oamenii au primit influențele ei, în multe dintre aspectele vieții lor. Odată apărute, primele forme de manifestare artistică au preluat și transformat toate aceste percepții ale naturii, de către ființa umană. Muzica nu a făcut excepție fiind poate una dintre artele cele mai puternic inspirate de sunetele naturii. Și cum ar putea fi altfel când există vântul, sunetele păsărilor, apele curgătoare sau tunetul? Barocul muzical european este un moment de glorie, putem spune, al „sunetelor naturii” - asta dacă e să ne amintim doar de Antonio Vivaldi cu ale sale concerte „Il Gardellino”, „La Tempesta di Mare”, „La Notte” sau cele patru Anotimpuri. Alături de el, o suită de muzicieni s-au inspirat din sunetele naturii, creând pagini întregi de o rară frumusețe, a declarat Raluca Enea, director artistic al Festivalului de Muzică Veche București.
Suita de concerte Naturalia reprezintă o descriere concentrată a frumuseții naturii ce transpare din partiturile muzicale ale epocii baroce, acestea având loc la București în perioada în perioada noiembrie – decembrie 2024.
Citește și: Festivalul "Ion Dacian", la București