Studiu. Cum sunt copiii afectați de expunerea timpurie la telefoane mobile și tablete
Tot mai mulți părinți folosesc dispozitivele digitale ca instrumente de gestionare a emoțiilor negative ale copiilor.

Articol de Ana-Maria Anitoiu, Publicat: 18 Iulie 2024, 14:25 • Actualizat: 18 Iulie 2024, 14:24
Modul în care expunerea timpurie a copiilor la telefoane mobile și tablete le afectează acestora dezvoltarea emoțională a fost explicat de specialiști, care au tras un semnal de alarmă cu privire la practica multor părinți de a apela la tehnologie pentru a calma crizele de furie ale celor mici.
Copiii născuți în revoluția digitală au fost înconjurați de ecrane, uneori chiar fiind expuși la ele încă din primele momente. Un mod în care acest lucru se manifestă este prin tendința tot mai mare a părinților de a folosi dispozitivele digitale ca instrument de gestionare a emoțiilor copiilor lor, în special a celor negative.
Consecințele, resimțite pe termen lung
Deși această metodă s-ar putea dovedi eficientă pe termen scurt, cercetările emergente sugerează că ar putea împiedica semnificativ dezvoltarea emoțională a copiilor, ducând la probleme comportamentale și emoționale pe termen lung.
„Controlul emoțiilor, sau reglarea emoțională, se îmbunătățește odată cu vârsta și prin interacțiunile sociale cu ceilalți. Dispozitivele cu ecran limitează oportunitățile pentru tipurile de interacțiuni necesare pentru dezvoltarea reglării emoționale”, a explicat doctorul Michael Nagel, profesor asociat de dezvoltare a copilului și adolescentului la University of the Sunshine Coast, potrivit Euronews.com.
Recent, o echipă de cercetători din Ungaria și Canada a analizat modul în care utilizarea dispozitivelor digitale ca instrument pentru a opri accesele de furie ale copiilor, sau ca „suzete digitale”, ar putea afecta dezvoltarea emoțională a copiilor.
Conform studiului, copiii cărora li se dădeau frecvent dispozitive digitale în timpul crizelor de furie prezentau abilități mai slabe de gestionare a furiei și mai multe probleme de reglare emoțională pe măsură ce creșteau.
„Aici arătăm că, dacă părinții oferă în mod regulat un dispozitiv digital copilului lor pentru a-l calma sau pentru a opri un acces de furie, copilul nu va învăța să își regleze emoțiile”, a declarat doctorul Veronika Konok, primul autor al studiului.
Impactul negativ al expunerii timpurii și regulate la ecrane nu se limitează doar la utilizarea acestora pentru reglarea crizelor de furie. Accesul timpuriu la dispozitivele digitale în general a fost o preocupare tot mai mare în rândul clinicienilor și cercetătorilor din domeniu.
Doctorul Daniel Ganjian, pediatru certificat la Providence Saint John's Health Center din SUA, a declarat că timpul excesiv petrecut pe ecran poate duce la reducerea abilităților de reglare emoțională la copii, deoarece aceștia nu reușesc să dezvolte mecanisme sănătoase de adaptare din cauza distragerilor cauzate de ecran.
„Petrecerea unui timp excesiv online poate limita oportunitățile de interacțiune față în față și de dezvoltare socială, ceea ce poate duce la singurătate și anxietate socială”, a declarat el.
În plus, într-o carte la care este coautor, Nagel observă că există o legătură tot mai strânsă între expunerea intensivă timpurie la ecran (IESE), care se referă la utilizarea dispozitivelor digitale mai mult de patru ore pe zi, și manifestarea la copii a „comportamentelor de tipul celor cu tulburări din spectrul autist”.
Studiile ulterioare susțin aceste concluzii, deoarece cercetătorii au observat din ce în ce mai multe simptome ale tulburării din spectrul autist (TSA) la copiii mici foarte expuși la ecrane. Însă, simptomele pe care le prezentau, cum ar fi hiperactivitatea și lipsa expresiilor faciale tipice, pe lângă alte caracteristici ale TSA, nu erau permanente.
Aceste simptome au dispărut sau s-au diminuat semnificativ după ce expunerea la ecran a fost eliminată și copiii au participat la mai multe interacțiuni față în față cu părinții lor.
Citește și: 6 din 10 copii mici sunt agresați fizic și psihologic de părinții lor, la nivel mondial