BUCUREȘTI: Primul tren fabricat în România după mai bine de 80 de ani, prezentat la Gara de Nord
Noul model dispune de mai multe facilități pentru călători.

Publicat: 19 Iunie 2025, 15:34 • Actualizat: 19 Iunie 2025, 15:34
Primul tren fabricat complet în România după mai bine 80 de ani a fost prezentat oficial, joi, în cadrul unei ceremonii desfășurate la Salonul Regal al Gării de Nord din Capitală.
Conform Rador Radio România, trenul a fost proiectat și construit de Electroputere VFU Pașcani, companie membră a Grampet Group, prima multinațională 100% românească.
Potrivit președintelui Grampet Group, Gruia Stoica, compania Electroputere VFU Paşcani ar putea fabrica 24 de trenuri pe an.
„În momentul de faţă, putem să facem două trenuri pe lună. Asta înseamnă vreo 24 de trenuri pe an. Chiar sunt surprins că românii noştri doresc să cumpere trenuri. Vorbim de privaţi”, a declarat Gruia Stoica în cadrul ceremoniei.
Trenul va intra curând în circulație
La momentul actual, 62% din reţeaua naţională de căi ferate este fără electrificare, iar Comisia Europeană insistă asupra achiziției de trenuri electrice, cu toate că este nevoie și de cele moderne de tip Diesel, cu nivel redus de emisii, a precizat președintele Grampet Group.
În privința accesării segmentului de transport de călători, preşedintele Grampet Group a precizat că deocamdată nu se ia „în calcul acest lucru”, întrucât ar intra într-o contradicţie cu partenerii care operează pe acest segment.
Cu toate acestea, trenul ar urma să intre în circulaţie săptămâna viitoare sau sau cel mai târziu începând cu luna iulie, a adăugat sursa citată.
Trenul Leon este primul automotor DMU (Diesel Multiple Unit) fabricat integral în România după mai bine de opt decenii.
„Trăim un moment istoric, nu doar pentru Grampet Group şi Electroputere VFU Paşcani, ci pentru întreaga industrie feroviară din România. Leon este dovada vie că tradiţia şi tehnologia pot merge mână în mână, atunci când sunt susţinute de pasiunea şi dedicarea unei echipe extraordinare. Împreună, am reuşit să demonstrăm că spiritul ingineriei româneşti nu s-a stins niciodată, a rămas tăcut, aşteptând doar momentul în care să strălucească din nou”, a afirmat președintele.
Facilitățile noului model de tren
Cu peste 30.000 de km de teste la activ, trenul automotor Leon este certificat CE şi poate circula oriunde în Europa, susţin reprezentanţii companiei.
„Compus din trei vagoane, dispune de 145 de locuri, 11 VIP şi 134 pentru clasa a II-a. Cu un design modern şi confortabil, fotolii rabatabile şi scaune ergonomice, Leon respectă toate standardele europene în materie de siguranţă şi calitate. Vagoanele sunt izolate fonic şi dotate cu sistem de supraveghere video, senzori de incendiu, interfoane care permit comunicarea directă cu mecanicul în caz de urgenţă şi sisteme audio-vizuale de informare”, informează Electroputere VFU Pașcani.
Conform Agerpres, trenul Leon dispune de mai multe facilități, precum fotolii rabatabile, ferestre panoramice, sisteme audio-video de informare.
Mai mult decât atât, călătorii vor avea la dispoziţie spaţii speciale pentru aşezarea bagajelor voluminoase şi a bicicletelor, ferestre panoramice, lumini de citit, prize de 230V şi porturi USB pentru alimentarea dispozitivelor.
Nu în ultimul rând, trenul este echipat cu facilităţi pentru persoanele cu mobilitate redusă, precum rampe speciale de acces şi alte spaţii dedicate.
Citește și: Trenurile Soarelui revin în circulație