IAȘI: New Media District prezintă peste 40 de artiști în cadrul Romanian Creative Week
Peste 40 de artişti transformă teme precum memoria afectivă, iubirea, lipsa, frica şi apropierea în forme de expresie artistică prin intermediul tehnologiei.

Articol de Diana Oprea, Publicat: 22 Mai 2025, 19:02 • Actualizat: 22 Mai 2025, 19:02
Secțiunea New Media. New Media District din cadrul evenimentului desfășurat la Iași, Romanian Creative Week, va găzdui peste 40 de artiști care își vor expune instalațiile artistice.
Artistul vizual Andrei Cozlac, dublu premiat UNITER pentru videomapping, a anunţat, joi, deschiderea pilonului „New Media. New Media District”, şi propune o reflecţie profundă asupra intersecţiei dintre emoţie, memorie şi raţionament.
Iubirea și afectivitatea, subiectele instalațiilor artistice interactive
Peste 40 de artişti sunt invitaţi să aducă în prim-plan teme precum memoria afectivă, iubirea, lipsa, frica şi apropierea - toate transformate în forme de expresie artistică prin intermediul tehnologiei, relatează Agerpres.
„Ediţia de anul acesta a RCW are tema LOVE, iar New Media District abordează o subtemă: afectivitatea. Artiştii implicaţi au reuşit să se raporteze la starea de afectivitate sau la lipsa ei. Sunt proiecte foarte interesante şi curajoase, reprezentând chiar o reacţie la contextul social în care trăim, la iluzia separării societăţii româneşti.
Artiştii au creat instalaţii pe care le putem considera chiar punţi de reconciliere, care să ajute la o mai bună la înţelegere a stării de afectivitate de care avem nevoie pentru a ne conecta, ca societate, mai empatic şi eficient.
Cred că New Media District va radia un soi de afectivitate către privitor şi către probleme ţării noastre şi invit publicul să se bucure de aceste momente”, a transmis Andrei Cozlac, curatorul New Media.
Eveniment în cadrul Romanian Creative Week
New Media District se va remarca printr-o instalaţie artistică interactivă impresionantă care va transforma zona Copou într-un spaţiu efervescent. Această îmbinare armonioasă între tehnologie şi artă va oferi vizitatorilor o experienţă unică, similară cu atmosfera de pe catwalk-ul Romanian Fashion Week, ce domină ultimul weekend al RCW.
„Credem că acest eveniment unic, care îmbină arta cu tehnologia, aduce un plus de valoare societăţii şi stimulează dialogul intercultural. Parteneriatul nostru reflectă dorinţa de a încuraja noi talente şi de a susţine artiştii care transformă oraşele în spaţii vibrante şi inspiraţionale.
Ne bucurăm să fim parte din Romanian Creative Week în acest demers artistic inedit”, a spus Laura Mihăilă, director de Marketing, Comunicare & CX, Raiffeisen Bank România.
RCW continuă să sprijine şi formarea noii generaţii de artişti prin bursele acordate anual studenţilor Universităţii Naţionale de Arte „George Enescu”, din cadrul departamentului de Fotografie, Video şi procesarea computerizată a imaginii.
Burse, ateliere de creație și proiecte ale studenților
În 2025, beneficiarii burselor sunt Traian Isaila, Mengheris Monica, Cezara Pataliga, Andrei Popovici, Călin Ursuţu şi Dănilă Ioan Daniel, ale căror proiecte propun o analiză artistică a comunicării în spaţiul digital şi o reconfigurare a percepţiei vizuale.
De asemenea, atelierele de creaţie New Media Jam, fondate de artiştii Dromp şi Graffo, revin în forţă cu trei proiecte colective dezvoltate de echipele NMJ 1 (Ilinca Popescu, Lavinia Roman, Dragoş Silion), NMJ 2 (Anton Petruţ, Marius Brăsoveanu) şi NMJ 3 (Ioana Rusu, Mihaela Lungu, Florin Nichifiriuc).
Ediţia din acest an include şi proiecte ale studenţilor de la Centrul Cinetic din cadrul UNATC Bucureşti: Andrada Baleanu, Alexu Manolache, Tony Deaibe, Orsi Rend, Mara Olaru şi Lorena Cocora.