MANGALIA: Peste 1.000 de salariați ai Șantierului Naval intră oficial în șomaj tehnic
Sindicatul Liber Navalistul și conducerea șantierului au agreat prelungirea Contractului Colectiv de Muncă, până în martie anul viitor și reluarea negocierii colective în ianuarie.
Articol de Diana Oprea, Publicat: 03 Iunie 2024, 16:12 • Actualizat: 03 Iunie 2024, 16:12
Din totalul de 1.500 de angajați ai Șantierului Naval Mangalia, peste 1.000 au intrat în șomaj tehnic, din 3 iunie până la sfârșitul anului 2024.
Sindicatul Liber Navalistul și conducerea șantierului au agreat prelungirea Contractului Colectiv de Muncă, până în martie anul viitor și reluarea negocierii colective în ianuarie.
Bugetarea salariilor
Tot de anul viitor, ar putea apărea și primele contracte, spune liderul de sindicat Laurențiu Gobeajă:
„Cel mai devreme începând cu anul următor, sunt șanse mari să se semneze proiecte majore care să asigure fond de lucru pentru câțiva ani, dar până atunci doar un număr redus de salariați își va continua activitatea, iar un număr semnificativ vor fi, pentru o perioadă îndelungată, în șomaj tehnic.”
Salariile pe luna iunie ale angajaţilor de la Şantierul Naval Damen Mangalia sunt bugetate, iar şomajul tehnic pentru aceştia este asigurat pentru cel puţin 4 luni, notează Radio România Constanța.
Măsura șomajului tehnic nu mai poate fi amânată
Directoratul Șantierului anunța, la finele lunii mai, că intrarea în șomaj tehnic este inevitabilă:
„În luna martie, v-am informat că ne aşteaptă o perioadă dificilă și că va fi necesar să adoptăm măsuri de reducere a costurilor pentru a o putea depăși. V-am îndemnat să rămâneți concentrați pe execuția proiectelor, pentru a asigura livrarea acestora la timp şi pentru a proteja, astfel, reputaţia şantierului nostru.
Datorită devotamentului vostru, am reuşit să realizăm aceste obiective. Astăzi, ne aflăm într-o situație critică. Şantierul este gol, iar proiectele majore întârzie să apară. Deși am înregistrat progrese semnificative în negocierea unor potențiale proiecte importante, acestea, chiar dacă vor fi încheiate cu succes, nu vor începe mai devreme de anul 2025.
Am implementat un plan de realizare a unor proiecte interne pentru îmbunătățirea infrastructurii şantierului şi v-am încurajat să vă efectuați concediile de odihnă aferente anului 2023. Cu toate acestea, am ajuns într-un punct în care o nouă amânare a introducerii măsurii şomajului tehnic nu mai este posibilă.
Aceasta reprezintă o decizie dificilă, dar necesară pentru a oferi şantierului nostru cele mai bune șanse de a depăși această perioadă critică şi de a ne putea relua activitatea în viitor. Măsura şomajului tehnic va fi implementată începând cu data de 3 iunie 2024.
Vom colabora îndeaproape cu departamentul Resurse Umane şi cu reprezentanţii sindicatului, pentru a stabili parametrii necesari şi pentru a vă informa în mod corespunzător. Vă asigurăm că vom continua să explorăm toate opțiunile posibile, pentru a reduce, pe cât posibil, impactul măsurii şomajului tehnic asupra fiecăruia dintre voi.”
Posibilitatea relocării pentru un număr redus de salariați
Între timp, Damen Olanda a solicitat judecătorilor de la Tribunalul Constanţa să declare falimentul Șantierului Naval Mangalia, la care deţine 49% din acţiuni. Motivul ar fi existenţa unor datorii neachitate, care s-ar ridica la aproximativ 160 de milioane de euro.
Semnale privind criza din Șantierul Naval Mangalia au fost trase încă de anul trecut, dar situația s-a deteriorat continuu, a declarat, într-un interviu la Radio România Actualități https://www.romania-actualitati.ro/, liderul Sindicatului Liber Navalistul, Laurențiu Gobeajă:
„Se preconizează că până la sfârșitul acestui an nu vom mai avea de lucru, decât posibilitatea de a fi, o parte dintre ei, relocați către alte șantiere navale sau alți operatori economici care au nevoie de forță de muncă calificată sau, în situația în care vin nave la reparat sau sunt proiecte pentru modernizări de nave pentru flota Marinei Militare Române, o parte dintre salariaţi, până într-o 100 de persoane, să fie relocați pe acele proiecte, dar mare parte din salariați, până la 1.000, nu au de lucru. (…)
Cel mai mare număr de salariați, atât salariați proprii, cât și salariaţi de la firme subcontractuale, a fost în perioada 2015-2016, când au fost foarte multe proiecte în lucru și șantierul avea capacitatea de a livra 10 nave pe an, număr ce depășea 10.000 de lucrători în același timp. Salariați proprii erau circa 3.000. La momentul ăsta mai sunt doar 1.481.
Damen, când a preluat acţiunile acestui şantier (în 2018 n. red), a declarat public, și este asumat și prin contractul de asociere, că va crește numărul de salariaţi la 3.000. Nu a îndeplinit acest criteriu. (…)
Pe termen lung, din ceea ce ne-au transmis atât directorul general al societății, cât și reprezentanții din Ministerul Economiei, proiectele majore nu sunt afectate, dar în perioada următoare trebuie să avem și o certitudine, nu ne mulțumim doar cu o simplă declarație. Ca să fim siguri că nu sunt afectate proiectele majore, trebuie să se finalizeze prin semnarea unui contract. Până când acel contract nu este semnat, nu avem această certitudine. (…)
Este un șantier foarte mare, cu macara de 1.000 de tone, cu docuri mari, de capacitate mare, pentru nave de tonaj greu, și se pot face structuri offshore, şi am și făcut acest lucru în ultimii doi ani, am livrat două proiecte și, având în vedere care este trendul în perioada aceasta și în următorii ani până în 2050, se vor construi foarte multe astfel de structuri offshore, de transformare a curentului produs de către fermele de eoliene, am intrat deja pe piața offshore și putem să facem astfel de structuri, care sunt foarte avantajoase din punct de vedere financiar, din păcate, nu și pentru statul român sau nu și pentru salariați.”
Citește și: Risc major de faliment, conform lui Laurențiu Gobeajă, sindicalist pe Șantierul Naval Mangalia