OLT: Microbuze electrice pentru transportul şcolar vor fi distribuite în 20 de localități
Proiectul are o valoare de 35 de milioane de lei și este finanțat prin PNRR.

Articol de Diana Oprea, Publicat: 29 Octombrie 2024, 18:00 • Actualizat: 29 Octombrie 2024, 18:20
Consiliul Judeţean (CJ) Olt achiziționează noi microbuze electrice pentru transportul elevilor și preșcolarilor din 20 de localități din județ în această săptămână, printr-un proiect de 35 de milioane de lei finanţat din PNRR. 15 noi microbuze sunt predate marţi primarilor comunelor şi oraşelor beneficiare.
Vicepreşedintele CJ Olt, Ionuţ Ivan, a precizat că instituţia mai are în derulare încă un proiect asemănător, respectiv pentru achiziţia a 15 microbuze hibride pentru transportul şcolar, iar în stabilirea ordinii în care au fost distribuite s-a avut în vedere numărul de elevi beneficiari, relatează Agerpres.
Proiect în valoare de 35 de milioane de lei
„După ce în luna august am livrat primele cinci microbuze din proiectul 'microbuze electrice pentru educaţia din Olt', astăzi predăm şi restul de 15 microbuze. Este un proiect în valoare de 35 de milioane lei, considerăm că este foarte necesar pentru judeţ.
Nu este ultimul, în perioada următoare vom implementa altul, încă 15 microbuze hibride în valoare de 15 milioane lei, el se află acum în stadiu de licitaţie.
La ordinea în care au fost predate aceste microbuze s-a ţinut cont de numărul elevilor, acest prim proiect se adresează unui număr de 9.2012 elevi. Mai avem nevoie de încă 35 de microbuze pe care le vom achiziţiona prin alt proiect”, a spus vicepreşedintele CJ Olt.
Copiii, nevoiți să parcurgă navete de 7-8 km
Primarul localităţilor care au primit microbuze şcolare electrice a arătat că microbuzele folosite în prezent pentru elevi au vechime de 13-14 ani, iar carburantul pentru acestea costă mult.
Totodată, edilii au menţionat că în contextul scăderii numărului de elevi şi al închiderii multor şcoli, copiii trebuie să facă naveta chiar şi 7-8 kilometri până ajung la unităţile de învăţământ rămase deschise, situate de obicei în centrul localităţilor.
„Proiectul este foarte important, mai ales pentru noi, cei din mediul rural, pentru că şcolile sunt în centrul localităţii şi fiecare localitate are 4-5 sate la distanţă de 7-8 kilometri, în care, indiferent de condiţiile meteo, copiii trebuie să ajungă la şcoală. Prin acest lucru îi încurajăm pe tineri şi reducem abandonul şcolar”, a afirmat primarul comunei Brebeni, Florin Cârstea.
Proiect de mobilitate urbană în orașul Corabia
În oraşul Corabia, de transport cu microbuze beneficiază câteva sute de elevi, a punctat primarul Iulică Oane, care a menţionat că administraţia locală va mai beneficia de încă două microbuze electrice, dar pentru transportul în comun, printr-un proiect propriu de mobilitate urbană.
„Vrem să schimbăm flota foarte veche de microbuze şcolare cu microbuze electrice. Păcat că am avut numai unul, aşa a fost proiectul, dar noi nu ne oprim aici, avem un proiect pe mobilitate urbană unde vor mai veni încă două microbuze, tot electrice, care vor face transportul regulat între toate cartierele oraşului Corabia. (...)
Avem şase staţii staţii de încărcare care sunt plătite tot din programul PNRR. (...) Noi avem în jur de 1.200 elevi, dar câteva sute sunt în zona centrală şi nu beneficiază de acest mijloc de transport, foarte multe şcoli din cartiere s-au închis din cauza lipsei de elevi”, a declarat edilul oraşului Corabia.
Microbuze vechi de 14 ani, în orașul Piatra-Olt
În oraşul Piatra-Olt, elevii fac naveta şi de la opt kilometri, iar microbuze folosite până acum erau vechi de circa 14 ani.
„Piatra-Olt se întinde pe o suprafaţă de 49 de kilometri de străzi. Copiii erau obligaţi să facă naveta de la şapte-opt kilometri, microbuzele erau învechite, erau din 2010 - 2011, trebuie să ţinem cont şi de normele eco, de reducerea consumului de combustibil, combustibilul este foarte scump, aveam costuri foarte mari”, a punctat primarul din Piatra-Olt, Marian Rada.
Situația în Sprâncenata, Balș și Studina
În comuna Sprâncenata, pană acum copiii au fost transportaţi la şcoală şi grădiniţă de la o distanţă de aproximativ şapte kilometri, cu microbuze primite în 2010, o situaţie similară fiind şi în oraşul Balş, în cazul elevilor din statele Vârtina, Corbeni şi Româna. Primarul oraşului Balş, Cătălin Rotea, a menţionat că vechiul microbuz şcolar era într-o stare avansată de uzură.
În comuna Studina, unde vor fi transportaţi cu microbuzul electric aproximativ 60 de elevi, administraţia locală construieşte staţii de încărcare ce vor fi alimentate cu energia produsă de un parc fotovoltaic.
„Avem deja un proiect aprobat cu staţie de încărcare cu panouri fotovoltaice de 400 kilowaţi care va deservi staţia de încărcare şi va deservi practic tot ceea ce înseamnă consum începând de la unităţi administrative, primărie. Parcul fotovoltaic va deservi şi consumul pentru apă, canalizare, iluminat public”, a spus primarul comunei Studina, Marian Vasile.