Ghidul alegătorului prin corespondență, publicat de Ministerul Afacerilor Externe
Datele limită pentru înscriere sunt 10 octombrie, respectiv 17 octombrie.
Articol de Iulian Busan, Publicat: 21 Septembrie 2024, 16:04 • Actualizat: 21 Septembrie 2024, 16:04
Ghidurile alegătorilor români aflați peste hotare, intitulate „Ghidului alegătorului prin corespondenţă – alegerile pentru Preşedintele României din anul 2024”, respectiv „Ghidului alegătorului prin corespondenţă – alegerile pentru Senat şi Camera Deputaţilor din anul 2024”, au fost publicate oficial, a anunțat Ministerul Afacerilor Externe (MAE).
Cetățenii români domiciliați sau rezidenți în străinătate se pot înregistra ca alegător prin corespondență până la data de 10 octombrie pentru alegerile prezidențiale, respectiv 17 octombrie pentru alegerile parlamentare.
Votul prin corespondență, pentru cei din afară
Alegătorii români care doresc să voteze prin corespondenţă la alegerile prezidenţiale și parlamentare din acest an pot accesa mai multe detalii despre procedură pe site-ul oficial al Ministerului de Afaceri Externe, în secțiunea „Alegeri pentru Preşedintele României”, respectiv secțiunea „Alegeri pentru Senat şi Camera Deputaţilor”.
Exercitarea dreptului de vot prin corespondenţă este o alternativă la votul în cadrul secţiei de votare şi se realizează prin intermediul serviciilor poştale.
Alegătorul îşi poate exercita dreptul de vot prin corespondenţă o singură dată, la fiecare scrutin, sub sancţiunea legii penale.
Dreptul la votare prin corespondență poate fi exercitat de orice cetățean român cu drept de vot, cu domiciliul sau reşedinţa legal stabilită în străinătate şi care s-a înscris în Registrul electoral cu opţiunea pentru votul prin corespondenţă.
Înregistrare online, pe baza unui formular
Pentru a vota prin corespondență, înregistrarea este realizată prin completarea unui formular online, gestionat de Autoritatea Electorală Permanentă, cu date precum următoarelor date: nume, prenume, cod numeric personal, adresa de domiciliu sau reşedinţă şi adresa de e-mail, precum şi opţiunea de transmitere în ţară sau la reprezentanţa diplomatică a votului exprimat prin corespondenţă, la care s-au anexat copia scanată sau fotografia actului de identitate şi a documentului care dovedeşte dreptul de şedere, eliberat de autorităţile străine.
Actele de identitate emise de autorităţile române trebuie să fie valabile la data exercitării dreptului de vot, relatează Agerpres.
Ministerul Afacerilor Externe recomandă cetățenilor români să se informeze din timp asupra procesului de votare pentru a-şi putea exercita dreptul de vot prin corespondenţă în bune condiţii.
Citește și: Calendarul perioadei electorale pentru prezidenţiale 2024 | VIDEO