Vicepreședintele ASF, la RRA: Ne dorim tarife juste
Sorin Mititelu a fost invitat, joi, în rubrica "Apel matinal" de la Radio România Actualități.
Articol de Victor Marin, Publicat: 29 Februarie 2024, 09:15 • Actualizat: 01 Martie 2024, 07:00
Piața românească de asigurări se stabilizează și va evolua, conform conducerii Autorității Supraveghere Financiară, care consideră că afară de zona RCA sunt și alte sectoare în asigurări care merită atenție, întrucât există mari oportunități de afaceri.
În perioada următoare, piața de asigurări din România va parcurge un proces de normalizare în sectorul asigurărilor de răspundere civilă și un proces de dezvoltare în celelalte sectoare. Iar pe lângă obiectivul eliberării de capital, este și acela de a avea în piață prime juste pentru tot ecosistemul RCA.
ASF are în procedură de aprobare parlamentară un set de amendamente la Legea 132 a răspunderii civile auto.
"Este un set de amendamente pe care l-am transmis parlamentului, toate aceste propuneri aflându-se un proces decizional la nivelul parlamentului, și ceea ce ne dorim prin realizarea, prin aprobarea acestora și apoi prin implementarea lor este faptul că ne dorim tarife juste, ne dorim un comportament mai responsabil al celor care sunt implicați în sistemul RCA, un grad de cuprindere în asigurare mai mare, și, nu în ultimul rând, ne dorim ca sistemele ce operează cu date despre șoferi, polițe, mașini și toate celelalte aferente să fie interoperabile, astfel încât să le fie mai utile decât în prezent", a declarat vicepreședintele ASF, invitat, joi, în rubrica "Apel matinal" de la Radio România Actualități.
"Este cât se poate de binevenită și necesară o asemenea întrebare. Tariful RCA, prețul asigurării de răspundere civilă, nu este un preț unic pentru tot și pentru toate. Și trebuie menționat de la bun început că acest tip de asigurare este o protecție pentru cel care deține o mașină și pentru un șofer, atunci când, din vina lui, are loc un eveniment rutier. Și nu sunt mici limitele de acoperire. Practic, pentru daune materiale, limita este până la 6,5 milioane de lei, iar pentru vătămări corporale limita ajunge până la aproape la 32 de milioane de lei. De avut în vedere că astfel de evenimente se pot întâmpla și în țară, când suntem în trafic la noi în țară, și în spațiul Economic European. Așadar, practic, trebuie să fie un echilibru între prețul asigurării RCA și costurile aferente, din care cea mai mare parte dintre aceste costuri avem costurile cu cheltuielile cu daunele; restul vin, și celelalte, aferente distribuției, părții administrative și, bineînțeles, o mică majă de profit pentru asigurători. Așadar, trebui să fie această corelație încât costurile să fie acoperite de primă", a adăugat Sorin Mititelu.
"Cu alte cuvinte, ponderea rezultatului sistemului bonus-malus să nu fie mai mult de 10-15% din total primă de risc
"Sistemul bonus-malus are un are un efect pe mai multe planuri: este şi asupra tarifului [just], și asupra comportamentului, și asupra creșterii gradului de cuprindere în asigurare. Deci, cu asemenea instrument, practic, reușim să influențăm mai multe elemente ale acestui sistem. Ceea ce ne dorim prin acest sistem, întâi de toate, este ca el în sine să fie just, adică rezultatul final, rezultatul financiar al acestui sistem în integralitate să aibă un impact cât mai mic asupra încărcării primei de risc, cea care face parte din tariful de asigurare. Cu alte cuvinte, ponderea rezultatului sistemului bonus-malus să nu fie mai mult de 10-15% din total primă de risc. Iar pentru aceasta avem în vedere o serie de modificări pe care dorim să le luăm în calcul, spre exemplu, față de data prezentă, când e un singur criteriu prin care îl diferențiem încadrarea într-o clasă de bonus-malus, respectiv a existat sau nu a existat un dosar de daună deschis, urmare a unui eveniment rutier, dorim să avem în vedere, pactic, și severitatea evenimentului, dacă este vătămare corporală sau doar o daună materială, dorim să avem în vedere comportamentul în trafic al șoferilor, dorim să avem în vedere continuitatea în asigurare, dorim să avem în vedere dacă acel eveniment a avut loc, să spunem, într-o zonă în țară sau în străinătate, că și aici impactul este destul de mare asupra valorii daunei. Deci astfel de elemente ne dorim să le luăm în calcul, astfel încât să reușim să obținem o diferențiere mai clară între cei care sunt în diverse clase de bonus (...) Noi, pe parcursul anului 2023, mai exact începând cu luna martie a anului trecut, aveam o înghețare a tarifelor la nivelul celor care erau în vigoare la finalul lunii februarie, urmare a unui eveniment important în piaţa de asigurări, şi nefericit, în același timp. Și, prin urmare, acea creștere de care spuneți este rezultat, întâi, al renunțării de către asigurători la asigurarea la a mai oferi reduceri, discounturi la acele tarife, astfel încât să poată acoperi creșterea de preț la cheltuielile cu daunele. Așadar, ceea ce avem în vedere din toate aceste elemente pe care le aducem ca modificări la sistemul actual este de a influența în final, cum spuneam, anumite elemente de cost din tarif, în sensul reducerii lor, un comportament mai responsabil și evenimente cât mai puține rutiere", a explicat oficialul ASF.
Citește tot articolul pe Radio România Actualități