Pasajul Basarab: De la mândrie inginerească, la ruină urbană bucureșteană | FOTO
Rugina, mizeria, lipsa mentenanței și apariția simbolurilor legionare pe pilonii podului transformă un proiect de 240 de milioane de euro într-un simbol al nepăsării instituționale.
Articol de Matei Pavel, Publicat: 03 Iulie 2025, 09:40 • Actualizat: 03 Iulie 2025, 09:53
La 14 ani de la inaugurare, Pasajul Basarab, una dintre cele mai mari lucrări de infrastructură urbană din România, a ajuns într-o stare alarmantă de degradare.
Rugina, mizeria, lipsa mentenanței și apariția simbolurilor legionare pe pilonii podului transformă un proiect de 240 de milioane de euro într-un simbol al nepăsării instituționale, după cum relatează Radio România București FM.
Inaugurat în iunie 2011, pasajul leagă Sectoarele 1 și 6 și a fost gândit ca un nod intermodal modern, care să integreze transportul rutier, tramvaiul, metroul și legătura cu Gara de Nord.
Între timp, lifturile nu mai funcționează, scările rulante sunt stricate de ani buni, iar trotuarul rulant – care făcea legătura între Gara Basarab și peronul 1 de la Gara de Nord – a fost închis după un an de utilizare. Zona a devenit un focar de mizerie, cu mirosuri insuportabile și deșeuri lăsate la voia întâmplării.
Mai grav, pe stâlpii înalți de peste 80 de metri ai podului hobanat apar periodic simboluri ale Gărzii de Fier, inscripționate cu mijloace tehnice profesionale, care presupun echipamente de alpinism utilitar. Aceste acte de promovare a unei ideologii interzise se desfășoară nestingherit, fără ca Poliția Locală să fi identificat până acum autorii.
Actuala situație are o cauză administrativă.
Pasajul nu a fost niciodată recepționat oficial de către Primăria Municipiului București, așa cum cere legea. Deși în 2017 s-a format o comisie de recepție, iar în 2018 a fost depus un raport de expertiză, nu s-a făcut niciun pas concret spre finalizarea procesului. În lipsa recepției, pasajul nu este preluat oficial de vreo instituție a municipalității și, prin urmare, nimeni nu este responsabil cu întreținerea, reparațiile sau curățenia.
Radio România București FM a transmis o solicitare oficială către Primăria Capitalei, cerând răspunsuri pentru mai multe întrebări: s-a făcut recepția? Dacă da, cine administrează pasajul? Există contracte pentru curățenie și mentenanță? Și, nu în ultimul rând, cine răspunde pentru vandalizarea cu însemne fasciste a acestui obiectiv public?
În contextul noii legislații, care incriminează simbolurile de tip legionar și prevede pedepse cu închisoarea de la 3 la 10 ani pentru promovarea sau sprijinirea organizațiilor cu caracter fascist, autoritățile ar trebui să trateze aceste fapte cu toată seriozitatea.
Până atunci, Pasajul Basarab rămâne un monument al indiferenței, deși a fost conceput ca un punct cheie al mobilității urbane din București.
Citește și: Călin Georgescu, trimis în judecată pentru propagandă legionară