Ministrul Deca: Examenul de Bacalaureat va fi mai relevant pentru elevi și pentru societate
Ministrul Educației spune că vor fi făcute ajustările necesare, în urma raportului privind simularea examenului de Bacalaureat.
Articol de Andrei Ilinca, Publicat: 21 Martie 2024, 14:31 • Actualizat: 21 Martie 2024, 14:49
Este necesară o certificare a competențelor elevilor, iar reformele aduse examenului de Bacalaureat îl vor face „mai relevant”, a declarat joi ministrul Educației, Ligia Deca.
Precizările vin după ce Asociaţia Elevilor din Constanţa a solicitat desfiinţarea examenului de Bacalaureat şi a criticat modul în care elevii sunt evaluaţi după 12 ani în învăţământ.
„În legea Educaţiei există o schimbare de perspectivă”
„Cred că fiecare ciclu educaţional - mai ales când vorbim despre finalizarea învăţământului obligatoriu - trebuie să se finalizeze cu certificarea unor competenţe. Examenul de Bacalaureat are o istorie în România, o tradiţie, un anumit tip de abordare.
Sigur, în legea Educaţiei există o schimbare de perspectivă: insistăm mai mult pe probele de competenţe, pe zona limbilor străine, avem şi un focus mai mare pe profilul pe care elevul îl are. Eu cred că reformele care vor fi aduse examenului de Bacalaureat îl vor face mai relevant atât pentru elevi, cât şi pentru întreaga societate”, a declarat ministrul Educației.
Referitor la posibilitatea de a anula examenul de Bacalaureat, ministrul a declarat că este necesară o certificare de competențe.
„Însă discuţia nu cred că trebuie să fie centrată pe a fi sau a nu fi examen de Bacalaureat. Este clar că avem nevoie de o certificare de competenţe, pentru că altfel nu putem să arătăm inclusiv pieţei muncii care sunt competenţele pe care un absolvent le are”, a precizat Deca, în cadrul unei conferinţe de presă.
Ea a atras atenţia asupra faptului că în ultimii ani probele de la examenele naţionale „au trecut înspre o zonă mai aplicată, mai axată pe competenţe” şi a arătat că această direcţie trebuie continuată.
„Cu siguranţă că avem nevoie de o abordare teoretică care să însemne inclusiv o conexiune cu viaţa reală. Ne dorim acest lucru în programele şcolare şi în pedagogie. Contează foarte mult cum abordează un cadru didactic programa. Inclusiv probele de examenele naţionale cred că în ultimii ani, dacă observăm, au trecut înspre o zonă mai aplicată, mai axată pe competenţe.
Poate că nu e suficient. Vedem că există încă diferenţe între testările de tip PISA şi testările pe care le avem noi în mediul naţional. În funcţie de profilul absolventului cred că trebuie să găsim acele tipuri de evaluări standardizate - nu în sensul de grilă - ci în sensul de a putea compara rezultatele şi de a putea trage concluzii relevante cu privire la performanţa sistemului, a şcolilor, a cadrelor didactice”, a spus Ligia Deca.
„Scopul nostru este să creştem performanţa la Evaluarea Naţională şi la Bacalaureat”
În urma rezultatelor de la simularea de la Evaluarea Națională, ministrul a declarat că a transmis inspectoratelor școlare o serie de măsuri, iar activitățile remediale trebuie să se desfățoare în primul rând la nivelul școlii.
„Imediat ce vom avea un raport similar şi pentru simularea examenului de Bacalaureat, vom discuta măsurile şi vom face inclusiv ajustările necesare, ca urmare a acestor exerciţii de simulare. Ne dorim să avem o corectură obiectivă, subiecte care într-adevăr să vizeze atingerea profilului absolventului şi ne dorim să nu existe niciun fel de incident la examene. (...) Scopul simulărilor a fost să vedem unde trebuie intervenit în procesul de consolidare, recapitulare, recuperare chiar, în unele cazuri. (...) M-a interesat mai mult care sunt acei itemi de evaluare unde performanţa este scăzută şi dacă există anumiţi factori asociaţi acestui lucru. Scopul nostru este să creştem performanţa la Evaluarea Naţională şi la Bacalaureat”, a afirmat Deca.
Planurile cadru vor fi alcătuite pentru ca liceul să urmeze „interesul elevului” și să existe un grad de opționalitate mai mare, am ai spus Ligia Deca.
„Am avut discuţii cu cei care se ocupă de coordonarea acestor grupuri de lucru. Au fost o serie de variante intermediare. Însă am avut nişte principii de la care am plecat, principii reflectate şi în legile Educaţiei. Considerăm că aceste planuri cadru trebuie să fie personalizate, în funcţie de nevoile copiilor, să descarce acolo unde avem prea mult, când vine vorba de număr de ore pe zi şi să permită o rută duală flexibilă cu multiple puncte de intrare şi cu pasarele de tranziţie, dacă se doreşte aceste lucru, către alte rute”, a mai spus ministrul.
Citește și: Sistemul de evaluare a elevilor din România "trebuie reformat"