Noutățile incluse în proiectul „Siguranță în Trafic”. Directorul adjunct al Direcţiei de Poliţie Rutieră din IGPR: „Vom identifica mult mai repede conducătorii auto”
„Vom reduce foarte mult şi costurile de identificare, costurile financiare sau partea financiară care derivă din această activitate şi vom identifica mult mai repede conducătorii auto”, a spus directorul adjunct al Direcţiei de Poliţie Rutieră din Inspectoratul General al Poliţiei Române, comisarul-şef de poliţie Bogdan Oproiu.
Articol de Ana-Maria Anitoiu, Publicat: 15 Octombrie 2025, 12:04 • Actualizat: 15 Octombrie 2025, 12:04
Proiectul „Siguranță în Trafic” lansat de Poliția Română în dezbatere publică, marți, 14 octombrie, include introducerea conceptului de viteză medie de deplasare, ce va fi stabilită cu ajutorul unor camere fixe amplasate în trafic, precum și un mecanism mai simplu de aplicare a sancțiunilor, a explicat, miercuri, directorul adjunct al Direcţiei de Poliţie Rutieră din Inspectoratul General al Poliţiei Române, comisarul-şef de poliţie Bogdan Oproiu.
Potrivit comisarului-șef de poliție, viteza medie de deplasare va fi determinată prin camere fixe amplasate la intrarea şi ieşirea dintr-un tronson - vorbind de drumuri poate de mare viteză, drumuri naţionale, autostrăzi, drumuri exprese.
„Aceste sisteme, aceste camere, vor înregistra numărul de înmatriculare şi ora trecerii prin camerele de supraveghere, sistemul informatic amplasat va calcula automat timpul de deplasare şi viteza, comparând rezultatul cu limita legală.
Dacă din aceste calcule va reieşi că viteza a fost depăşită, conducătorul de vehicul primeşte sancţiunea corespunzătoare. Spunem noi că şi prin acest sistem de monitorizare a traficului rutier, prin calcularea vitezei medii, vom creşte siguranţa rutieră în România.
Mai mult, acest principiu funcţionează cu succes în mai multe state europene, precum Italia, Austria, Spania, şi ne gândim că va funcţiona cu succes şi pe teritoriul României”, a spus Bogdan Oproiu, la „Apel matinal” de la Radio România Actualități.
Proprietarul unui vehicul ar putea primi direct procesul verbal de contravenție
De asemenea, potrivit directorului adjunct al Direcţiei de Poliţie Rutieră din Inspectoratul General al Poliţiei Române, este posibil să fie introdus un mecanism simplificat de răspundere a proprietarului vehicului.
Concret, proprietarul unui vehicul ar putea primi direct procesul verbal de contravenţie, pe care, dacă doreşte, îl va achita, asumându-şi în acel moment că el a fost cel care a condus autovehiculul. Altfel, proprietarul mașinii îi poate comunica poliției datele șoferului vinovat.
„Spunem noi, vom reduce foarte mult şi costurile de identificare, costurile financiare sau partea financiară care derivă din această activitate şi vom identifica mult mai repede conducătorii auto. O particularitate pe acest aspect o vom avea pentru situaţiile de oprire/staţionare neregulamentară. În astfel de situaţii, dacă conducătorul auto este identificat la autovehicul, va fi sancţionat direct, dacă nu, contravenţia va merge către proprietar”, a explicat comisarul-șef de poliție.
„Tehnica de care beneficiază Poliţia Rutieră, că vorbesc pentru latura de Poliţie Rutieră, este de ultimă generaţie, este foarte performantă. De exemplu, dispozitivele Radar pe care noi acum le folosim în sistemul e-Sigur pot detecta o depăşire a vitezei de la 1.200 de metri, funcţionează la fel de bine pe timp de zi, cât şi pe timp de noapte, se vede foarte clar cine este la volan. Într-adevăr ne gândim şi la stabilirea unor alte abateri sau constatarea unor alte abateri prin aceste camere de supraveghere, nu doar pentru viteza medie sau viteza într-un anumit punct”, a precizat el.
Undă verde, în București și în alte orașe cu trafic rutier intens
Totodată, Bogdan Oproiu a s pus că pentru municipiul București și pentru alte orașe în care se înregistrează un trafic rutier intens este gândit un sistem inteligent de gestionare a semafoarelor, astfel încât să avem acel principiu de undă verde.
„De asemenea, se gândeşte un sistem împreună cu administraţiile locale pentru a oferi facilitatea anumitor categorii de participanţi la trafic să utilizeze banda specială de autobuz pentru a mai degreva anumite zone şi, nu în ultimul rând, în Bucureşti, de exemplu, am implementat acel proiect de fluidizare a traficului ruţier în comun, colegii de la Brigada Rutieră cu cei de la Poliţia Locală. Deci, avem în calcul şi variante pentru marile oraşe”, a adăugat el.
Bogdan Oproiu a mai precizat că România a ajuns din nou pe locul întâi la nivelul ţărilor UE din punct de vedere al mortalităţii în accidente rutiere.
„Anul trecut, deci, în 2024 am înregistrat 77 de persoane decedate la un milion de locuitori - am trecut din nou deasupra Bulgariei, dar, tot la fel, dacă este să ne uităm puţin în spate, se pot vedea rezultatele muncii din această perioadă, pentru că în 2017-2018 România înregistra 98 de persoane.
Deci, iată că uşor-uşor, poate prin politica paşilor mărunţi, dar politică făcută nu doar de către poliţia rutieră, ci de toate structurile cu atribuţii, inclusiv de reprezentanţii mas-media, care de fiecare dată ne-au ajutat la promovarea mesajelor, iată că uşor-uşor am reuşit să scădem acest risc rutier pe drumurile publice din România şi sperăm că în anul 2030 poate ţara noastră îşi va îndeplini ţinta de ţară din punct de vedere al riscului rutier, acela de a reduce cu 50% mortalitatea din accidentele de circulaţie”, a mai spus comisarul-șef de poliție.
Citește și: MAI lansează în dezbatere publică proiectul „Siguranță în trafic”













