Preşedintele Consiliului Concurenţei, despre plafonarea adaosului comercial: „A existat o compensare pentru acele reduceri”
„Au fost oricum măsuri luate într-o perioadă de creştere mare de preţuri.”, a spus președintele Consiliului Concurenței.
Articol de Ana-Maria Anitoiu, Publicat: 31 Octombrie 2024, 12:39 • Actualizat: 31 Octombrie 2024, 12:39
Președintele Consiliului Concurenței, Bogdan Chiriţoiu, a explicat că măsurile de intervenţie ale statului în piaţa liberă nu ar trebui să fie menţinute pe termen lung, astfel încât să nu fie afectată funcţionarea pieţelor, potrivit Radio România Actualități.
El consideră că este nevoie de o analiză mai aprofundată, semnalând că, în condiţiile aplicării actualei măsuri de plafonare a adosului la unele produse, comercianţii au încercat să compenseze pierderile prin scumpiri la alte categorii de mărfuri.
„Acea măsură a funcţionat în sensul în care era intenţionată ca la o serie de produse de bază să vedem preţuri ceva mai mici decât ar fi fost în condiţii lăsate liber. În acelaşi timp am văzut şi că la alte produse, deci nu la produse de bază, au fost preţuri ceva mai mari, deci undeva a existat o compensare pentru acele reduceri.
Au fost oricum măsuri luate într-o perioadă de creştere mare de preţuri. Acuma măsura în care situaţia în economia noastră se normalizează, când ne întoarcem la inflaţii de cinci şi mai jos, deci aproape de modul cum funcţionam noi înainte de crize, înainte de COVID şi înainte de războiul din Ucraina.”, a spus Bogdan Chiriţoiu, în contextul discuţiilor referitoare la intenţia Guvernului de a extinde perioada şi mecanismul de plafonare a adaosului comercial la alimente.
În ultima perioadă, ministrul Agriculturii a avut mai multe discuţii cu procesatorii şi distribuitorii în legătură cu extinderea plafonării adaosului comercial. Intenţia autorităţilor este ca măsura să se aplice la toate produsele făcute în România, iar actul normativ ar fi aproape finalizat, preciza recent ministrul Florin Barbu.
„O astfel de ingerinţă distorsionează grav întreaga piaţă”
Anterior, Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR) a transmis că măsura plafonării adaosului comercial afectează în mod grav mediul de afaceri din România.
„Remarcăm cu surprindere faptul că un subiect atât de important precum cel al unei Ordonanţe de Urgenţă care vizează măsuri extinse de plafonare şi care riscă să afecteze de o manieră ireversibilă industria de retail din România nu este comunicat instituţional şi implicit nici asumat de către Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale.
În schimb, este promovat 'pe surse' un text de proiect de OUG care a apărut după consultări purtate de către Ministrul Agriculturii cu procesatorii - alături de organizaţii din agricultura ecologică şi alte categorii de operatori economici de pe lanţ, care însă sunt exceptaţi conform textului de proiect de OUG”, se arată în comunicatul organizaţiei.
Retailerii susţin că sunt ignoraţi, deşi la începutul mandatului actualului ministru al Agriculturii, atunci când au început primele discuţii privind plafonarea, demnitarul alegea să comunice foarte des cu ei.
AMRCR consideră că adoptarea acestei ordonanţe constituie „o intervenţie mult prea abruptă în politicile comerciale ale agenţilor economici şi o imixtiune total neacceptabilă în modelele de business ale fiecărui actor în parte din sectorul de retail, având ca rezultat o afectare majoră a tuturor mecanismelor economice de formare a preţurilor”.
„O astfel de ingerinţă distorsionează grav întreaga piaţă a produselor agricole şi alimentare, precum şi pe cea a îngrăşămintelor, furajelor şi pesticidelor, trimiţând un mesaj negativ către investitorii plătitori corecţi şi la timp de taxe şi impozite la bugetul statului.
De asemenea, actul normativ va impacta direct în mod negativ planurile de investiţii ale companiilor în economia românească precum şi locurile de muncă din industriile ce fac obiectul reglementării, dar şi în industriile conexe, atât pe verticală cât şi pe orizontală”, menţionează reprezentanţii Asociaţiei Marilor Reţele Comerciale.