Studiu: Companiile din România investesc în AI pentru automatizarea sarcinilor repetitive, viteza de execuţie şi productivitate
La nivel global, o cercetare care a sondat peste 15.000 de persoane din 15 ţări, a arătat că, deşi 82% dintre oameni folosesc Inteligenţa Artificială, doar 57% se simt confortabil făcând acest lucru.

Articol de Andrei Ilinca, Publicat: 16 Iunie 2025, 16:32 • Actualizat: 16 Iunie 2025, 16:36
Companiile din România investesc în Inteligenţa Artificială (IA) pentru a automatiza sarcinile repetitive (60%) şi pentru a spori productivitatea şi viteza de execuţie (63%).
Cu toate acestea, implementarea pe scară largă a acestei tehnologii necesită mai mult decât o simplă aplicare tehnică, reiese dintr-o analiză de specialitate publicată, luni, de EY.
Un studiu realizat recent de EY despre tehnologiile emergente în România evidenţiază faptul că, în timp ce 60% dintre organizaţii sunt implicate în utilizarea Inteligenţei Artificiale, fie prin testare, fie prin planificarea adoptării, doar 11,2% au reuşit să implementeze această tehnologie.
La nivel global, o cercetare care a sondat peste 15.000 de persoane din 15 ţări, a arătat că, deşi 82% dintre oameni folosesc Inteligenţa Artificială, doar 57% se simt confortabil făcând acest lucru.
„De exemplu, 'Hesitant Mainstreamers' au îngrijorări legate de confidenţialitatea datelor, însă 76% dintre ei sunt de acord că IA uşurează finalizarea diferitelor obiective, fie ele tehnice sau academice. Aici este momentul crucial, în care leadershipul companiilor trebuie să intervină.
Principala barieră, lispa de forță de muncă calificată
Adoptarea Inteligenţei Artificiale nu trebuie impusă, ci trebuie ghidată. Acest lucru înseamnă crearea unor experienţe cu IA care să fie intuitive, relevante şi să susţină potenţialul oamenilor. De asemenea, companiile trebuie să se concentreze şi să înţeleagă preocupările, de altfel absolut legitime, legate de confidenţialitatea datelor, autonomia oamenilor în luarea deciziilor şi înlocuirea forţei de muncă umane cu cea tehnologică. Companiile din România au ocazia de a se diferenţia prin adoptarea la nivel de organizaţie a Inteligenţei Artificiale prin programe structurate, care să includă o integrare centrată pe om.
Atunci când IA este introdusă ca un copilot, potenţând judecata umană şi sporind productivitatea, această tehnologie devine un catalizator pentru dezvoltarea personală şi profesională”, notează sursa citată.
În România, principala barieră pentru adoptarea tehnologiilor emergente din partea companiilor, inclusiv a Inteligenţei Artificiale, este lipsa de forţă de muncă calificată, aşa cum au evidenţiat 61% dintre respondenţii în studiul „EY Emerging Technology Investment in Romania”.
Alte aspecte care încetinesc şi îngreunează adoptarea IA sunt absenţa programelor de formare profesională (37%) şi constrângerile bugetare (52%). Pe lângă problemele interne ale companiilor, există şi factori externi care îngreunează adopţia IA, cum ar fi un sprijin guvernamental insuficient (78%), precum şi sistemul educaţional care nu este adaptat cerinţelor actuale de pregătire a forţei de muncă (76%).
Citește și: Inteligența Artificială ar putea afecta peste 30% dintre locurile de muncă din Europa şi Asia Centrală