Digital News Report: RRA, singurul post de radio aflat în clasamentul încrederii internauților
Încrederea în presa tradițională rămâne scăzută, însă relevantă.
Articol de Matei Pavel, Publicat: 29 Iunie 2025, 18:42 • Actualizat: 30 Iunie 2025, 12:18
Publicat recent de Institutul Reuters, Digital News Report confirmă că încrederea în știri stagnează la nivel global, cu diferențe regionale semnificative.
Fenomenul de evitare a știrilor a atins un nivel record, pe fondul conflictelor din Gaza și Ucraina.
Deși platformele sociale au devenit dominante în peisajul informațional, în România mass-media tradiționale continuă să fie relevante, chiar dacă pierd teren în interesul manifestat de publicul tânăr.
Radio România Actualități este singurul post de radio aflat în clasamentul încrederii internauților în instituțiile de presă din țara noastră.
Potrivit Digital News Report, RRA ocupă locul secund în clasamentul încrederii între brandurile de presă, după postul de televiziunea Pro TV.
Lista include alte 14 instituții media autohtone.
Concluziile Digital News Report 2025: România și tendințe globale
În contextul anulării alegerilor prezidențiale din 2024, tensiunile au sporit în societate, sporind consumul de informație. Publicul digital românesc a devenit mai activ în consumul de știri, dar și mai anxios și sceptic.
Încrederea în presa tradițională rămâne scăzută, însă relevantă. Doar 26% dintre români au încredere în presă în general, iar 31% au încredere în redacțiile pe care le urmăresc constant.
Totuși, 56% dintre neîncrezători și 74% dintre cei care au încredere au urmărit cel puțin cinci redacții în ultima săptămână.
Sursele preferate de informare
Consumul de conținut oferit de la influenceri, cu riscuri de dezinformare, a crescut.
Chatboții AI au devenit o sursă emergentă de informare.
Deși ridică îngrijorări privind acuratețea informațiilor oferite, rețelele sociale și platformele video erodează influența presei tradiționale.
Totodată, se remarcă un ecosistem fragmentat, dominat de podcasteri și creatori de conținut pe YouTuber și TikTok.
Provocări pentru presă
Publicul rămâne sceptic față de știrile găsite pe social media și prin AI. Influencerii și politicienii sunt percepuți ca cele mai mari surse de dezinformare.
Când caută informații de încredere, oamenii preferă brandurile de presă în fața celorlalte surse.
Publicul este împărțit între dorința de a elimina mai mult conținut fals și teama de cenzură.
În România, datele pentru studiu au fost culese online, între 14 ianuarie și 19 februarie 2025, pe un eșantion reprezentativ de 2003 persoane din publicul digital.
Atunci când doresc informații de încredere, oamenii urmăresc în continuare brandurile de presă.
Nivelurile de încredere în acestea rămân stabile pentru al treilea an consecutiv.
Pe toate piețele, patru persoane din zece (40%) spun că evită uneori sau adesea știrile.
Mulți dintre cei care evită informațiile de presă (39%) spun că știrile au un efect negativ asupra stării lor de spirit, în timp ce alții (31%) spun că sunt epuizați de cantitatea de informație sau cred că există prea multă informație despre războaie și conflicte (30%) sau despre politica națională (29%).
Ediția 2025 a Digital News Report cuprinde rezultatele unei cercetări academice a consumului de informație și opinie a audiențelor digitale din 48 de piețe de media, inclusiv România, acoperind jumătate din populația globului.
Echipa Universității din București a fost, pentru al 9-lea an consecutiv, partenerul Institutului Reuters pentru Studierea Jurnalismului de la Universitatea din Oxford, în cel mai mare studiu din lume, multianual, despre consumul de informație și opinie al audiențelor digitale, atât pentru media tradiționale, cât și pentru online.
Citește și: Radio România, recunoscut ca Superbrand